Lite PIL-info

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
nzqrc
Inlägg: 38
Blev medlem: 06 aug 2008, 23:39

Lite PIL-info

Inlägg av nzqrc »

Jag tänkte fylla på med lite info om PIL (gjorde testet och levnadsbeskrivning igår), som inte framgår på den här sidans information (läkarstudent.se/antagning.html). Saker som jag undrade över men inte hittade något bra svar på.

Testet man gör heter PQA, personal qualities assesment och är tredelat. Exempelfrågor från alla delarna finns på dess hemsida http://www.pqa.net.au/. Frågorna på sidan är på engelska, men testet man får är översatt till svenska. Den första delen är "begåvningsdelen", och den del som är grundande för att gå vidare till intervju. Den består av 48 frågor (inte 45 som hemsidan skriver), och man har 60 minuter på sig. Precis som det står här på antagningsinformation är det mycket kort om tid (i min mening iallafall) på testet. I motsats till vad som står här på medicinstudent.nu, fick man ett kladdpapper att skriva på.

De andra två testen är på 49 frågor respektive 100 frågor. De är personlighetstest och har inga "rätt eller fel" svar, utan ska ge en bild av hur man är. Det andra testet består av moraliska problem och en rad påståenden kring dem som man ska ta ställning till. Det tredje testet består av många korta påståenden om en själv som man ska svara sant eller falskt på. Dessa två test har man 60 minuter på tillsammans. Det här testet är inte alls lika stressigt i min mening, eftersom man ofta bara skriver efter sin magkänsla, och kan svara ganska snabbt på alla frågor.

Levnadsbeskrivningen ska man också skriva under 60 minuter. Man har knappt tre sidor utrymme att skriva på. Om du tänker dig ett vanligt streckat kollegieblock så har du 65 rader att skriva på. Man får inte skriva på baksidan, så det kan vara bra att testa att man kan få med allt man vill på de raderna. Man får förstås skriva kortare. Inga typer av medhavda anteckningar är tillåtna, dock får man kladdpapper.

En bra grej att veta är också att om man har dyslexi eller annan medicinsk diagnos som försvårar proven för sig kan man få mer tid på sig för proven (man får info om hur man ska skicka in relevanta intyg när man blir kallad).
Senast redigerad av Nils den 17 nov 2009, 14:06, redigerad totalt 2 gång.
Anledning: Korrigerade en länk som gick till den gamla sajten istället för den nya. /Admin
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Lite PIL-info

Inlägg av Nils »

Stort tack för tipsen, särskilt länken! :D

Säg gärna till ifall du har några fler synpunkter på det uppdaterade PIL-stycket.
nzqrc
Inlägg: 38
Blev medlem: 06 aug 2008, 23:39

Re: Lite PIL-info

Inlägg av nzqrc »

Jag kom på två grejer till, dels att det var 420 som skrev provet och att 160 kommer gå vidare, samt att frågorna på "IQ-delen", den första delen av provet, blev progressivt svårare. Därför är det att rekommendera att lösa testet från början (så att man får så många "lätta" poäng som möjligt), och att disponera tiden så att man har mer tid över för testets senare frågor.

En annan taktik (om man har svårt att hinna med hela provet) kan vara att försöka lösa frågor av den typ man är bäst på först, för att sedan spendera tid på klura på de frågor som är knepigare. Provet består, likt de flesta IQ-test, av frågor som mäter olika typer av intelligens, t.ex. spatial, minne, logik etc. Dock är frågorna inte sorterade i ordning efter intelligenstyp. Så om man är extra bra på t.ex. logiska problem, kan man hoppa i provet och göra dessa frågor först så man får dem ur vägen.
Skriv svar