BG2Kvot?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Trillian
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 jun 2010, 13:04

BG2Kvot?

Inlägg av Trillian »

Hej!

Jag läser läkare fjärde terminen i Rumänien. Som så många andra blev jag trött på att lottas bort år efter år och sökte mig därför utomlands.
Jag trivs bra här, men har pojkvän i Sverige och tror även att det är en fördel att läsa den kliniska delen i hemma. Så har börjat kika lite på ansökning till Sverige och att man sedan kan tillgodoräkna sig det man läst.

Det som förvirrar mig är alla nya termer när det gäller betyg.. Jag gick ut gymnasiet 2002 och har läst upp mitt medel till 20.0.
Mitt medel på slutbetyget är 18.1 och jag har som bäst skrivit 1.5 på högskoleprovet.

Vad är BG2 kvot? Kommer jag och söka i både BG1 och BG2? Jag har även fattat att det finns nån form av merit poäng, kan jag få detta även om jag gick ut 2002?

Sen undrar jag, på statistiken för VT10 såg det ut som vissa kommit in med 20.0 och 1.4 är det bara de med 20.0 från BG1?

Sist men inte minst undrar jag om det är någon som har erfarenhet av att ha läst utomlands sökt och kommit in i Sverige och om ni fått tillgodoräkna er det ni läst?

Vore jättetacksam om någon ville hjälpa mig med detta :glad:
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: BG2Kvot?

Inlägg av Letizia »

Kan svara angående kvotgrupperna

BG1 okompletterade betyg+meritpoäng
BG2 kompletterade betyg+ meritpoäng

du kommer alltså söka i

BG1 med 18.1+eventuella meritpoäng
BG2 med 20.0+ eventuella meritpoäng
Trillian
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 jun 2010, 13:04

Re: BG2Kvot?

Inlägg av Trillian »

Tack Letizia! :glad:

Vet du vad det är man får merit poäng för? Får man dem automatiskt då man söker, eller måste man ansöka om det speciellt?

Mvh
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: BG2Kvot?

Inlägg av Nils »

Det finns lite mer info om detaljerna här: :)
http://läkarstudent.se/antagning.html#bg1-2

Ifall man kvalificerar sig för meritpoäng med de inrapporterade betygen så får man dem automatiskt.

Betygsdokumenten får dock inte vara alltför gamla. Eftersom ditt examensår är 2002 kan det möjligen bli lite problematiskt, beroende på vilka kurser du kompletterat med och när...
(ifall du inte får meritpoäng av de kurser du har läst så kan du dock meritkomplettera)
Skriv svar