Hjälp mig att räkna ut merit

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Padma Duvvuri

Hjälp mig att räkna ut merit

Inlägg av Padma Duvvuri »

Hej,
Jag är från indien och hade evaluerat mitt gymnasial och högskola betyg och fick följade:

Utländskt betygsmedelvärde:87.40
Omräknat meritvärde:18.12
Skala:10-20

Engelska A,B Fysik A, Matematik C och Naturkunskap B.

Sen fick jag behörighet i svenska genom Tisus test och folkhogskola.

Jag har skaffat särskild behörighet från Komvux och fick foljade

Matematik 4 - A betyg
Matematik 5 - A betyg
Biologi 1 - B betyg
Biologi 2 - C betyg

Och jag gjode särskild provning för att få

Kemi 1 - A betyg
Kemi 2 - A betyg
Fysik 2 - C betyg.

Jag ska anmäla mig till läkarprogram denna termin höst 13. Men jag vet inte hur mycket min meritvärde är. Kan någon hjälp1a mig att räkna ut??

Och kan jag få plats i uppsala eller i karolinisk ??

tack på förehand!

mvh,
Padma Duvvuri
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4718
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hjälp mig att räkna ut merit

Inlägg av Nils »

Hej Padma!

För att bli antagen till Karolinska Institutet eller Uppsala Universitet via BII-kvoten (kompletterade gymnasiebetyg) bör du ha det högsta betygsvärdet, 22,50.

http://läkarstudent.se/antagning.html#bii

Eftersom du har ett utländskt betyg ska du inte samla svenska meritpoäng, du får istället meritpoäng automatiskt beroende på ditt betygsvärde.

http://vhs.se/sv/Vad-gor-VHS/Utlandska- ... orelsetal/

Med hjälp av kurser från komvux kan du höja ditt betygsvärde.

https://www.antagning.se/sv/Det-har-gal ... pa-komvux/

https://www.antagning.se/sv/Det-har-gal ... lettering/

Jag tror att din ansökningspoäng efter kompletteringarna räknas ut som följer...

Meritvärde efter komplettering = (Mprel*2500+1,2B) / (2500+A) + Mk

Mprel = ditt preliminära meritvärde
Mk = meritpoängskompensation (edit: baseras på preliminära meritvärdet)
A = summan av kurspoäng
B = summan av kurspoäng x betyg


Ma4: 100 kurspoäng x 20
Ma5: 100 kurspoäng x 20
Bi1: jag tror inte den räknas med*
Bi2: 100 kurspoäng x 15
Ke1: 100 kurspoäng x 20
Ke2: 100 kurspoäng x 20
Fy2: 100 kurspoäng x 15

* Kurser räknas bara med i det nya betygsvärdet ifall de antingen skulle höja det eller ifall de krävs av behörighetsskäl. Den särskilda behörigheten för läkarprogrammet innehåller Biologi 2 men inte Biologi 1. (Jag är inte 100 % säker på att jag har rätt.)


Mprel = 18,12
Mk = 2,25
A = 600
B = 11.000

Meritvärde efter komplettering = (18,12*2.500+1,2*11.000) / (2.500+600) + 2,25
= (45.300+13.200) / (3.100) + 2,25
= 18,87 + 2,25
= 21,12

Om du ökar dina C-betyg (Biologi 2, Fysik 2) till A så skulle du istället få
= (45.300+14.400) / (3.100) + Mk
= 19,26 + 2,25
= 21,51

Det kan vara möjligt att bli antagen någonstans med mindre än 22,50 i kvoten BII men ifall du vill bli antagen till Karolinska Institutet eller Uppsala Universitet så är 22,50 förmodligen ett krav i den kvoten.

Du kan även överväga högskoleprovet (klarar du 1,8 av 2,0 så har du goda chanser), det lokala urvalet PIL vid Karolinska Institutet (kräver att man har bra högskoleprov-poäng i förväg) eller ett behörighetsgivande basår vid folkhögskola (du måste få omdömespoäng 4, vilket är lätt om man är motiverad, och detta ger tillgång till en antagningskvot där högskoleprovet behövs för antagning men med lättare gräns än i den vanliga kvoten för högskoleprovet).

Hoppas att detta svar hjälpte! :)
Padma Duvvuri

Re: Hjälp mig att räkna ut merit

Inlägg av Padma Duvvuri »

Tack så hemskt mycket för detaljerad information.

Det ser ut att min utlandsk utbildning vållade problem.. men jag ska kämpa hårt!

Jag får min behörighet och omdöme från folkhögskola och jag ska få 4 i omdöme. Tror du att jag kan läsa om de ämnen i vilka jag fick behörighet från hemlandsutbildning?

mvh,
Padma Duvvuri
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4718
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hjälp mig att räkna ut merit

Inlägg av Nils »

Jag har ingen aning om vad komvux skulle säga om det; kanske går det, kanske går det inte. Det skadar åtminstone inte att fråga dem om detta, eller om kurser/prövningar i språk som du redan är bekant med.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4718
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hjälp mig att räkna ut merit

Inlägg av Nils »

Jag har hittat mer text om utländska betyg och det verkar tyvärr vara mindre bra nyheter för dig:

http://www.vhs.se/sv/Startsida-for-SYV/ ... ragor-om-/
Kan någon höja sin meritpoängskompensation genom att läsa på komvux?

Nej, kurser påverkar inte själva meritpoängskompensationen. Kurserna i sig ger inte heller några meritpoäng, vilket ju är fallet för sökande med svensk förutbildning.
Hur kan sökande med utländska gymnasiebetyg höja sitt meritvärde?

Den som har ett utländskt gymnasiebetyg och vill höja sitt meritvärde kan göra det genom att läsa vissa kurser på komvux. Kurserna ska läsas efter avslutad gymnasieutbildning och måste vara på samma nivå som eller på högre nivå än de kurser sökande fått bedömda i antagningen eller av VHS.
Det verkar alltså som att du inte kan höja din meritpoäng över de 2,25 som du redan har.

Som jag läser det så bör du dock åtminstone kunna upprepa kurser som redan ingår i det utländska betygsdokument som du har skickat in för bedömning. Det borde åtminstone göra det lättare för dig att komplettera upp din ansökningspoäng, jämfört med att behöva läsa helt nya kurser som du inte har läst tidigare. Tyvärr vet jag inte vilka dessa godkända "vissa kurser på komvux" är; VHS-hemsidans länk till den informationen fungerar inte för närvarande.

Utifrån formeln på antagning.se har jag skapat en alternativ formel som visar hur många kurspoäng man måste läsa för att nå 22,50 beroende på ens preliminära meritvärde och meritpoäng, under förutsättning att alla kurser får betyget A:

Kod: Markera allt

(22,5-Mk-Mprel)*2500/(1,5+Mk)
Mprel = 18,12 och Mk = 2,25 ger då:

Kod: Markera allt

(22,5-2,25-18,12)*2500/(1,5+2,25)
= (2,13)*2500/(3,75)
= 1420 kurspoäng med betyg A
Du har redan läst 400 kurspoäng med betyg A, alltså fattas 1020 (föreslagsvis inklusive de tre andra kurserna du läste). Ifall det känns som en väldigt stor uppgift så kan du fundera på att skriva högskoleprovet; det kan vara en snabb väg in, särskilt om du redan läser en kurs vid folkhögskola som skulle ge dig tillgång till BF-kvoten.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4718
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hjälp mig att räkna ut merit

Inlägg av Nils »

Efter att ha läst i Högskoleverkets författningssamling 2011:8-9 har jag upptäckt att det inte är möjligt att komplettera sig upp till 22,50 överhuvudtaget ifall man saknar 2,50 i meritpoäng. Man kan inte nå högre än 20,00+meritpoäng.

Se detta stycke för utförligare information:
http://läkarstudent.se/konvertera.html#kompletteringar
Skriv svar