Jag måste läsa upp mina betyg - förvirrad!!

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Nissen12345
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 jan 2013, 23:47

Jag måste läsa upp mina betyg - förvirrad!!

Inlägg av Nissen12345 »

Hejsan!

Jag läser just nu biomedicin men för varje dag blir det tydligare att det är medicin jag vill läsa. Dock har jag ett litet hinder som jag måste ta mig över, mina betyg. Dessa måste jag läsa upp eftersom jag har insett att mitt högskoleprovsresultat förmodligen inte kommer överstiga 1,8 på ett bra tag.

Är det någon här som håller på att läsa upp sina betyg och vill dela med sig lite hur man går tillväga? Jag har läst natur på gymnasiet och behöver bland annat läsa upp Fysik A, Historia A och Engelska C.

Jag har letat och letat efter information, men har svårt att hitta om hur man går tillväga!

Tack på förhand från en förvirrad kille!
GU13

Re: Jag måste läsa upp mina betyg - förvirrad!!

Inlägg av GU13 »

Hej Nissen

Att läsa upp kurser gör du enkelt genom att göra prövningar i kurserna.
Varje prövning kostar 500 kr. Alla kommuner skall kunna erbjuda prövningar i diverse kurser.

Det finns även distanskurser på Hermods ifall du vill/behöver läsa om kurserna för bättre betyg. Dock kostar kurserna betydligt mer där än prövningar. Jag har även hört att lärarna på Hermods är ganska snälla med betyg, dock kan det bli svårare nu att uppnå A. Jag tror att det var en aning lättare med det gamla betygssystemet.

Jag rekommenderar prövningar, det är därför bäst att du pluggar bra inför prövningarna. I värsta fall kanske du behöver göra om de om inte du får bäst betyg första gången.

Hoppas du får en aning hum om detta nu!

Hälsningar GU13
Sanguis
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 jan 2013, 23:00

Re: Jag måste läsa upp mina betyg - förvirrad!!

Inlägg av Sanguis »

Hej Nissen!

Jag håller på att läsa IN alla mina betyg. Jag gick aldrig klart gymnasiet, vilket resulterade i att jag idag måste läsa in alla kurser.

Ett bra tips är att kolla vad du har för meritvärde/meritgenomsnitt just nu. Man kan fylla i alla sina kurser längst ner på följande sida: http://www.studeravidare.se/om-hogskolan/meritvarde

Fyll i kurserna, poängen och betygen som du har idag, och sedan kan du "leka" med betygen för att se var du skulle hamna. Exempelvis "läser jag upp Svenska B från VG till MVG så ger det mig meritvärde ...." och så vidare.
Det ger en ganska bra överblick på vad som fattas och inte.

Sedan är det ju galant om du kan läsa in meritpoängen. Vilka kurser du behöver finner du här på sidan. Jag tror att det ligger under "Antagning och statistik". Meritkurserna kräver bara Godkänt och räknas inte med i genomsnittet, så det finns inget "MVG-krav" över de kurserna. Maxar du de kurserna så har du ju 2,5p extra på genomsnittet.

Jag håller också på med Prövningar för tillfället, vilket jag tycker fungerar rätt så bra. Det är enkelt att lägga upp det lite hur man vill, om man har bra lärare, och Prövning får du göra på vilket Komvux som helst. Många lärosäten har som regel att du MAX skall behöva betala 1500 per termin för dina prövningar (så man slipper stå och betala hur mycket som helst) men detta är också olika. Kolla upp det på närmsta Komvux du har!

Annars är ju distansstudier/flexstudier också ett alternativ, om du känner att du behöver mer lärarstöd och inte vill betala för en massa prövningar. Distansen brukar också vara flexibel och bra, om man har andra saker i livet som tar tid och uppmärksamhet. JAG upplever att det är enklare att studera hemma och sedan hålla en god kontakt med lärarna.

Sedan är det väl Högskoleprovet som kan hjälpa dig utöver detta, men det känner du ju uppenbarligen redan till.

Lycka till med allt och hoppas att du fått lite tips och råd på hur man kan göra! =)
Du kan ju alltid jaga efter studievägledare också, som hjälper dig! Men snacka med fler än en... Ibland säger de VÄLDIGT olika saker, så man får ta det som passar än bäst!

MVH
Karolina
Karolina Berglund - Från Undersköterska till Läkare! ;)
Per

Re: Jag måste läsa upp mina betyg - förvirrad!!

Inlägg av Per »

Sanguis skrev:Sedan är det ju galant om du kan läsa in meritpoängen. Vilka kurser du behöver finner du här på sidan. Jag tror att det ligger under "Antagning och statistik".
http://läkarstudent.se/antagning.html#bi-bii
(man får bläddra ner en sida eller två)
Nissen12345
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 jan 2013, 23:47

Re: Jag måste läsa upp mina betyg - förvirrad!!

Inlägg av Nissen12345 »

Tack för tipsen, ska börja på det "lilla" projektet nu under våren och plugga järnet! Hoppas det relativt smärtfritt!
Skriv svar