Reserv

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2019 års vårtermin.
Gäst

Reserv

Inlägg av Gäst »

Är 11 reserv i Lund i hp-kvoten. Finns det en stor chans att komma in?
AmandaG

Reserv

Inlägg av AmandaG »

VT16 kom reserv 22 in. VT15 reserv 13. VT14 reserv 13. Så jag skulle säga att du har ganska goda chanser!
Gast

Reserv

Inlägg av Gast »

Ja. Lund minskade sitt överintag jämfört med HT18!
melis

Reserv

Inlägg av melis »

AmandaG vart ser du den statistiken?? skulle du kunna länka är du snäll
AmandaG

Reserv

Inlägg av AmandaG »

Gast

Reserv

Inlägg av Gast »

Såg fel om antagning. Det är fler antagna i Lund nu än HT18, ursäkta!
Kiki

Reserv

Inlägg av Kiki »

Jag är också intresserad av spekulationer kring reservintag :) antagna i hp-kvoten har minskat från 66 till 58 i urval 2, är det 50 platser som ska tillsättas då tro? Med några extra för att väga upp avhopp?

Lund har ju högst intagningspoäng av alla lärosäten den här terminen, så ingen kommer ju hoppa av för att de kommit in på ett högre rankat alternativ. Däremot kanske några av reserverna även är reserver på andra lärosäten men blivit lottade till reservplats.
Gast

Reserv

Inlägg av Gast »

Sedan finns det säkert ett antal antagna som vill byta uni, alltså redan läser på annat uni och som kommer att ansöka om tillgodoräknande.
Kiki

Reserv

Inlägg av Kiki »

Gast, bra poäng jag tänkte också att det kanske är några som byter till Lund! Får hoppas på det.
Av den gamla statistiken ser det ut som att det brukar röra på sig mer på våren än hösten, men de kanske börjat med större överintag sen dess?
Gäst

Reserv

Inlägg av Gäst »

Min kompis blev reserv i Lund, men kom in i Umeå. Hon planerade att börja för att sen försöka byta. Enligt en studievägledare som hon nyss pratat med ska de dock ha ändrat reglerna kring byte av skola - iallafall när det gäller i Lund. De ska tydligen vara så gott som omöjligt att byta nu. Ligger det någon sanning i det tro?
Låst