HP-kvoten HT16

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2016 års hösttermin.
Sandra1

HP-kvoten HT16

Inlägg av Sandra1 »

Vart ser du den statistiken? När jag tittar på uhr's sida för antagningsstatistik så kan jag endast se att folk kom in med 1,80 i andra urvalet. :tokig:
Montaigne

HP-kvoten HT16

Inlägg av Montaigne »

Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

HP-kvoten HT16

Inlägg av Nils »

Montaigne skrev:Fråga: exempelvis togs sista reserven på Lunds Universitet HT15 in med 1.75, men går det att veta/estimera hur många det totala antalet ansökande var med 1.75 och hur många av dessa som kom in? Det jag är ute efter är givetvis vad den procentuella sannolikheten har varit att komma in med ett specifikt lägstaresultat varje givet år.
Det vore tekniskt möjligt från HT13 och framåt, men med tanke på hur mycket HP-kvoten har svängt fram och tillbaka skulle det inte ge särskilt användbar information samtidigt som det skulle kräva förhållandevis mycket arbete att ta fram den informationen...
gauest

HP-kvoten HT16

Inlägg av gauest »

Om jag läst statistiken rätt var det ca 1390st som skrev 1.7-2.0 på vårens högskoleprov. Det är färre jämfört med hösten 2015 då ca 1470st skrev 1.7-2.0. Våren 2015 var det ännu flera, ca 1970st som skrev 1.7-2.0.

Tror ni att detta kan påverka gränserna för antagningen till de olika lärosätena?
Reserven

HP-kvoten HT16

Inlägg av Reserven »

Jag funderar också på detta.. Det är ju ca 32% färre som ligger i normeringsintervall från 1,8 och över, 629 st nu jämfört 921 förra våren, detta trots att det var lika stor grupp som skrev provet. Således bör ju antagningsgränsen sjunka med ca 0,05 eftersom det är lika många sökande. Eller? Vad tror du Nils?

Har förstått att bl.a KI tänker samverka med UHR för att slänga ut dem som fuskat sig in tidigare. Känns bra för oss som lottats till taskiga reservplatser och förlorat flera halvår, kanske tom år av vår tid. Känns inte rättssäkert. Jag blev kontaktad av SVT i veckan för ett reportage om detta....bra att media tar upp det så både UHR och högskola blir tvingade till handling för bibehållen trovärdighet...
Guest

HP-kvoten HT16

Inlägg av Guest »

Hej alla!

Jag hoppas på att börja plugga läkare nu till hösten. Helst i Göteborg men alla städer går bra. Söker med 1.8 på HP. Vad tror ni om mina chanser i Göteborg? Chanser att komma in öht?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

HP-kvoten HT16

Inlägg av Nils »

Goda; 1,8 har inte krävts sedan HT12.
Skulle dock gissa att det dröjer till efter urval 1.
Gäst

HP-kvoten HT16

Inlägg av Gäst »

Hejsan!
Lyckades skriva 1.8 på HP, finns det någon chans att jag blir uppsalabo till hösten? Tack på förhand :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

HP-kvoten HT16

Inlägg av Nils »

Det finns en chans. De senaste två höstarna har det nästan inte funnits kvar någon 1,80-reserv efter reservintaget.
http://läkarstudent.se/antagning.html#hp
Gast

HP-kvoten HT16

Inlägg av Gast »

Chanserna med 1.8 på KI är ganska obefintliga eller hur? :visslar:
Låst