Nota bene:
Ingenting är hugget i sten förrän det är fullbordat och detaljer kan förändras innan processen är över.
Sammanfattningen uppdaterades senast: 2015-11-26
UTREDNINGEN
NY LÄKAREXAMEN
UTBILDNINGENS STRUKTUR
UTBILDNINGENS INNEHÅLL
STUDENTEKONOMI
FRÅGETECKEN
(Utanför denna utredning men relevant att nämna: det verkar som att den nya ST-utbildningen blir femårig för alla, oavsett specialisering.)
Du finner utförligare information i nedanstående inlägg.
Ingenting är hugget i sten förrän det är fullbordat och detaljer kan förändras innan processen är över.
Sammanfattningen uppdaterades senast: 2015-11-26
UTREDNINGEN
- Det politiska maskineriet har rört sig mycket långsamt och framtiden för läkarutbildningsutredningen ter sig nu osäker.
- Enligt regeringens uppdrag till läkarutbildningsutredningen skulle dess resultat presenteras senast den 31 december 2012. Utredningstiden förlängdes senare till den 15 mars 2013. Utredningens ledare var Stefan Lindgren.
- Läkarutbildningsutredningen skickades ut på remiss den 1 april 2015, efter två år på regeringens bord.
- Om remissrundan hade ägt rum år 2013, och om propositionsarbete och budgetering därefter hade tagit cirka 2-3 år, så hade det nya läkarprogrammet kunnat starta runt höstterminen år 2015, ±1 år.
NY LÄKAREXAMEN
- Det nya läkarprogrammet blir 12 terminer långt.
- Läkarlegitimation ges vid examen.
- Det blir inte något samlat slutprov för grundutbildningen; examinationen skall ske fortlöpande, kontinuerligt under utbildningens gång (detta är dock frivilligt för de lokala lärosätena, de har friheten att välja andra examinationsmetoder).
- AT ersätts med ett års "pre-ST" som även gäller för utlandsutbildade med läkarlegitimation.
- De läkarstudenter som tar examen enligt gamla läkarprogrammet (11 terminer) just innan andra läkarstudenter börjar ta examen enligt nya läkarprogrammet (12 terminer) lär inte få möjlighet att gå en extra termin för att ta den nya examen istället för att genomgå AT.
- Utredningen har ännu inte tittat på hur Sverige skall hantera utlandsutbildade läkare som kommer till Sverige med läkarexamen men utan läkarlegitimation (men utredningen ser dock behovet av att titta närmare på denna fråga).
UTBILDNINGENS STRUKTUR
- Utbildningen kan beskrivas som bestående av två block om 6 terminer vardera. Gränsen mellan dem är dock tänkt att vara endast strukturell, ej innehållsmässig.
- Det är emellertid tänkt att vid just detta tillfälle skall läkarutbildningarna i Sverige vara helt synkroniserade, så att det blir särskilt lämpligt att genomföra ett eventuellt lärosätesbyte vid just detta tillfälle.
- Efter termin 6 (180 högskolepoäng) är det möjligt att ta ut en Medicine Kandidat-examen, ifall man så önskar av någon anledning (till exempel forskning, karriärbyte eller fortsatta studier utomlands).
(Kommentar: Detta går egentligen att göra redan idag.)
UTBILDNINGENS INNEHÅLL
- Läkarprogrammet skall bli mer fokuserat på kärnkunskaperna och mindre på specialiseringar; läkarstudenter ska inte "lära sig lite om allt", fokus ska ligga på det väsentliga inför yrkeslivet.
- Nationella minimikrav för vad svenskutbildade läkare skall kunna, med inspiration från dokument som bland annat "the Scottish doctor".
(Kommentar: Detta för tankarna till "core curriculum" men gäller alltså endast målen, ej kursplanerna.) - Läkarstudenterna skall kunna visa upp intyg på att dessa kärnkunskaper har förvärvats. Dessa intyg utgör därmed en viktig del av den fortlöpande examinationen.
- Progresstest.
- Integration av basvetenskaper och kliniska vetenskaper genom hela utbildningen.
- De första 6 terminerna: mest basvetenskaper och en viss del kliniska vetenskaper samt en andel praktik som blir större med tiden.
- De sista 6 terminerna: huvudsakligen praktik, klart mer kliniska vetenskaper än under de första 6 terminerna samt en viss andel basvetenskaper.
- Kliniska placeringar: få och längre sammanhängande tjänstgöringar skall prioriteras framför många korta.
- "Hela Sveriges kapacitet för träning / handledning skall utnyttjas."
(De flesta, eller alla, sjukhus i Sverige skulle då få ta emot utplacerade läkarstudenter.) - Under de två blocken skall det ingå 15+15 högskolepoäng valbara moment, 15+30 högskolepoäng självständigt vetenskapligt arbete samt 20+2x20 högskolepoäng "samlad professionsträning".
(Kommentar: Det är ännu inte bestämt ifall de valbara momenten ska syfta till breddning eller fördjupning. Det är inte heller uteslutet att de valbara blocken kan få användas till utförandet av ännu mer självständiga arbeten.)
STUDENTEKONOMI
- Utredningen tittar på möjligheten att föreslå att vissa kliniska placeringar kan göras avlönade.
- Utredningen argumenterar för längre studiemedel.
(Kommentar: Den politiska reaktionen är dock att läkarstudenter inte skall ges någon särbehandling.)
FRÅGETECKEN
- Vad händer med de läkarstudenter som börjar läsa enligt gamla läroplanen men av någon anledning tar studieuppehåll och därmed "hamnar efter" gamla läkarprogrammet?
- Hur ska utlandsutbildade med läkarexamen, men utan läkarlegitimation, hanteras av det svenska systemet? Hur uppnår de legitimation?
- Kan pre-ST införas lite "i förväg" för utlandsutbildade som vill genomgå praktik före sin ST?
(Utanför denna utredning men relevant att nämna: det verkar som att den nya ST-utbildningen blir femårig för alla, oavsett specialisering.)
Du finner utförligare information i nedanstående inlägg.