Statistik om söktrycket inför VT 2013

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Statistik om söktrycket inför VT 2013

Inlägg av Nils »

Diagrammet över antalet ansökningar har uppdaterats med de nya VHS-siffrorna inför vårterminen 2013.

Det totala antalet ansökningar till läkarprogram uppgår till 18.728 (i genomsnitt 2.675 per läkarprogram), en marginell förändring från förra vårterminens summa på 18.775 ansökningar.

Samtidigt ökade antalet förstahandsansökningar till läkarprogram något, till 3.516 stycken från förra vårterminens 3.478.

Tillsammans med höstens utökning av antalet platser talar det i sig för fortsatt lägre antagningskrav, allting annat lika (vilket visserligen är ett osannolikt antagande i sig då det finns andra omständigheter som verkar i förstärkande eller försvagande riktningar för konkurrensen om platserna).

Förstahandsansökningarna fördelar sig enligt denna tabell:

Kod: Markera allt

                         VT13    VT12

Karolinska Institutet    1149    1196
Lunds Universitet         597     532
Göteborgs Universitet     547     594
Uppsala Universitet       431     428
Linköpings Universitet    314     310
Umeå Universitet          306     272
Örebro Universitet        172     146
Lunds Universitet har alltså gått förbi Göteborgs Universitet som det näst mest populära förstahandsalternativet inför vårterminer. Dessa siffror kan även tolkas som att konkurrensen om platserna vid Lunds Universitets läkarprogram kan bli oväntat hård inför vårterminen, samtidigt som den verkar försvagas i Göteborg.


Som vanligt hittar du det interaktiva diagrammet här (bläddra ner en sida):
http://läkarstudent.se/antagning.html#ansokan
Hagavall

Re: Statistik om söktrycket inför VT 2013

Inlägg av Hagavall »

Utifrån detta, hur ser prognosen ut för mig att bli antagen i (1) Lund och i (2) Uppsala med ett snitt på 22,1 och HP 1,3? Det du skrev om Lund gjorde mig aningen oroad då jag räknat med att komma in till våren...

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning,
Martin
LundVT13

Re: Statistik om söktrycket inför VT 2013

Inlägg av LundVT13 »

"Dessa siffror kan även tolkas som att konkurrensen om platserna vid Lunds Universitets läkarprogram kan bli oväntat hård inför vårterminen"

Nu skrämmer du mig lite Nils, som värst kan jag tänka mig att antagningen i B1 stannar som den är snarare än går över 21.8?

Anledningen jag nu blev lite orolig är för att jag söker nu till Lund VT13 med 22.2 och 1.2 i HP (B1), vilket jag tror är mer än tillräckligt för att komma in till våren, eller?
One
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jul 2012, 05:06

Re: Statistik om söktrycket inför VT 2013

Inlägg av One »

.
Senast redigerad av One den 13 dec 2012, 00:22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Statistik om söktrycket inför VT 2013

Inlägg av Nils »

Antalet förstahandssökare ger en viss vink om hur studenterna troligen kommer att fördelas mellan olika lärosäten - de med fler förstahandsansökare får troligen större andelar av de sökande med starka meriter medan ansökare med relativt mindre starka meriter hamnar vid lärosäten med färre förstahandsansökare.

(men det spelar förstås också roll vilka förstahandsansökarna är, d.v.s. vilka meriter de faktiskt har, så detta är en väldigt osäker gissning)

Jag skulle gissa att oddsen i Lund förblir rätt goda om man har över 22,0 i BI-kvoten, om man jämför med hur det gick vid KI och GU förra vårterminen. Den "säkra gränsen" kan mycket väl gå lägre än så men det är svårt att säga exakt var den "bör" gå.

@ One
Med 22,00 skulle jag gissa på relativt säker antagning överallt utom till Karolinska Institutet (och det är inte omöjligt att 22,00 kan räcka även där liksom att oväntade saker kan hända i andra riktningen i Lund och Uppsala);
detta eftersom reservgränsen VT12 gick klart under 22,00 vid samtliga lärosäten utom just KI.
Sara88
Inlägg: 24
Blev medlem: 07 aug 2012, 00:43

Re: Statistik om söktrycket inför VT 2013

Inlägg av Sara88 »

Hej Nils !!

Hur stor är chansen att komma in i Göteborg med 22,5 BII och 1,2 då?

Jag låg som reserv nr 70 inom BII gruppen i Göteborg HT12 med 21,76. Betyder det då att jag kommer ha goda chanser, kanske eventuellt en garanterad plats med 22,5 BII?

Tack
rosannah
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 okt 2012, 17:43

Re: Statistik om söktrycket inför VT 2013

Inlägg av rosannah »

Sara88 skrev:Hej Nils !!

Hur stor är chansen att komma in i Göteborg med 22,5 BII och 1,2 då?

Jag låg som reserv nr 70 inom BII gruppen i Göteborg HT12 med 21,76. Betyder det då att jag kommer ha goda chanser, kanske eventuellt en garanterad plats med 22,5 BII?

Tack
Det här kanske är aningen off-topic, men säg att det anges i statistiken att 8 personer är antagna i BII och 8 personer i BII/HP (detta gäller uppenbarligen Göteborgs Universitet). Betyder det att sammanlagt 16 personer antogs i BII eller att totalt 8 personer antogs (hälften via lottning, hälften med HP som skiljekriterium)?
One
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jul 2012, 05:06

Re: Statistik om söktrycket inför VT 2013

Inlägg av One »

.
Senast redigerad av One den 13 dec 2012, 00:22, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst

Re: Statistik om söktrycket inför VT 2013

Inlägg av Gäst »

rosannah skrev:Det här kanske är aningen off-topic, men säg att det anges i statistiken att 8 personer är antagna i BII och 8 personer i BII/HP (detta gäller uppenbarligen Göteborgs Universitet). Betyder det att sammanlagt 16 personer antogs i BII eller att totalt 8 personer antogs (hälften via lottning, hälften med HP som skiljekriterium)?
8+8 dvs 16 :glad:
Låst