Repetition av gymnasiekunskaper inför studiestarten?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Gäst

Re: Kemirepetition

Inlägg av Gäst »

:visslar: jag undrade bara om TS repeterar grunderna för att det har gått några år sedan han avslutat gymnasiet och glömt bort en del, eller om han precis gått ut gymnasiet men ändå anser att det vore lämpligt att färska upp minnet genom att repetera grunderna lite inför T1?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Kemirepetition

Inlägg av empezar »

Det enda jag tyckte var lite tungt under cellenkursen var replikationen. Jag rekommenderar att man läser på om detta på Wikipedia eller i någon bok innan det är dags för föreläsning. Biologi B-boken räcker inte till här om man vill hänga med.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Robin
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 nov 2011, 16:29

Hur mycket används kunskaper från behörighetskurserna?

Inlägg av Robin »

Hejsan.

Jag undrar lite allmänt kring läkarlinjen i Sverige.
Det krävs att varje läkarstudent skall ha läst steg "b"/"2" i varje kurs, som Fysik och så vidare. Samt att individen skall ha minst betyget godkänt i Matematik D.

Nu undrar jag hur pass mycket av dessa kunskaper jag kommer att behöva tillämpa under läkarlinjen? Jag är inte så värst duktig på matematik, och inte heller på fysik. Tycker däremot att kemi samt biologi är riktigt roliga ämnen.
Därav undrar jag om man kommer behöva stora förkunskaper inom, samt behöva tillämpa stora mängder till exempel matematik samt fysik på läkarlinjen.

Undrar även hur PIL går till. Har googlat en del, och märkt att det är uppdelat i flera olika steg, såsom begåvningstest och så vidare.
Om jag däremot redan har, låt oss säga, ett resultat på 2.0 - behöver jag då genomföra PIL? Eller kommer jag garanterat in, p.g.a resultatet på högskoleprovet? (Är främst intresserad av KI)

Till sist, missar jag mycket om jag inte läst den naturvetenskapliga inriktningen på gymnasiet? Läser för närvarande samhällsvetenskap, då tanken var att jag skulle bli jurist, ev. ekonom. Har däremot alltid haft ett intresse av kroppen och känner att jag i alla fall vill ge läkarstudierna en chans, om jag kommer in.

I och med min samhällsvetenskapliga inriktning på gymnasiet, kommer jag att gå miste om mycket även fast jag läser upp de "saknade" ämnena på högskolan, genom ett naturvetenskapligt basår?

Tack! :glad:
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Allmänt kring läkarlinjen samt PIL

Inlägg av Wiiizzy »

Hej!

Jag har inte börjat studera än, men vad jag har hört, bland annat från andra här på forumet, är att matte och fysik inte är särskilt viktigt. Att ha ett intresse för kemi och speciellt biologi är självklart bra.
Det ska finnas andra trådar här på forumet som diskuterar om matte och fysik är nödvändigt o.s.v.

Har gått NV och kan säga att bortsett från matten så lärde man sig inte så väldigt mycket vettigt. Man läste trots allt inte så så många timmar i de naturvetenskapliga ämnena. (200h kemi 150h biologi och 250h fysik). Det är dessutom inte särskilt många av biologitimmarna som är ägnade åt människokroppen. Man har med andra ord inte med sig så mycket sakliga kunskaper från NV och jag antar att läkarprogrammet mer eller mindre måste börja på ett oskrivet blad. Det jag har med mig från gymnasiet är kanske snarare ett naturvetenskapligt arbetsätt och vanan att skriva labbrapporter, men ett naturvetenskapligt basår borde mer än väl täcka detta.

Gällande PIL, läs detta om du inte redan gjort det: http://läkarstudent.se/antagning.html#pil
Om du har 2.0 Behöver du inte PIL. Då blir du så gott som garanterat antagen på högskoleprovsresultatet. För tidigare antagningsgränser i HP kvoten se:
http://läkarstudent.se/antagning.html#hp
Senast redigerad av Wiiizzy den 05 dec 2011, 09:19, redigerad totalt 1 gånger.
Robin
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 nov 2011, 16:29

Re: Allmänt kring läkarlinjen samt PIL

Inlägg av Robin »

Wiiizzy skrev:Hej!

Jag har inte börjat studera än, men vad jag har hört, bland annat från andra här på forumet, är att matte och fysik inte är särskilt viktigt. Att ha ett intresse för kemi och speciellt biologi är självklart bra.
Det ska finnas andra trådar här på forumet som diskuterar om matte och fysik är nödvändigt o.s.v.

Har gått NV och kan säga att bortsett från matten så lärde man sig inte så väldigt mycket vettigt. Man läste trots allt inte så så många timmar i de naturvetenskapliga ämnena. (200h kemi 150h biologi och 250h fysik). Det är dessutom inte så särksillt många timmar av biologitimmarna som är ägnade år människokroppen. Man har med andra ord inte med sig så mycket sakliga kunskaper från NV och jag antar att läkarprogrammet mer eller mindre måste börja på ett oskrivet blad. Det jag har med mig från gymnasiet är kanske snarare ett naturvetenskapligt arbetsätt och vanan att skriva labbrapporter, men ett naturvetenskapligt basår borde mer än väl täcka detta.

Gällande PIL, läs detta om du inte redan gjort det:
http://läkarstudent.se/antagning.html#pil
Om du har 2.0 Behöver du inte PIL. Då blir du så gott som garanterat antagen på högskoleprovsresultatet. För tidigare antagningsgränser i HP kvoten se:
http://läkarstudent.se/antagning.html#hp
Tacksam för svar! Har du kommit in, eller skall du söka?
Söker/sökte du på betyg eller HP? :)
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Allmänt kring läkarlinjen samt PIL

Inlägg av Wiiizzy »

Robin skrev:Hej!
Tacksam för svar! Har du kommit in, eller skall du söka?
Söker/sökte du på betyg eller HP? :)
Har sökt till våren med BGI 22,2 och HP 1,8. Så jag vet inte riktigt vilken kvot jag har bäst chans i. Gissar på betyg dock. Svar får jag den 8:e december.

Lycka till med ansökningen i framtiden! Ett bra högskoleprov är en bra start, så gör ett så fort du har möjlighet om du inte redan gjort det .
Gäst

Re: Litteratur för repetition inför studiestarten?

Inlägg av Gäst »

Jag tycker definitivt att du ska repetera gymnasiekemin. Det är många som har problem med den delen i början. Välj rätt bok när du repeterar. Alla gymnasiekemiböcker är inte ekvivalenta.

Har skrivit ett blogginlägg om vilken kemi man bör repetera.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Litteratur för repetition inför studiestarten?

Inlägg av empezar »

Syra-bas hade jag velat ha bättre kolla på innan T4 i Uppsala. Det uppstod en del pinsamma tillfällen där ingen i klassen hade koll på Kemi A.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
stickelistina
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 maj 2013, 17:16

Tips innan läkarprogrammet...

Inlägg av stickelistina »

Hejsan!

Börjar förhoppningsvis läkarprogrammet till hösten/våren. Jag har kikat lite på KIs hemsida där det stod vad man bör läsa på extra innan man börjar på universitetet. Det var mest saker från kemi B, men även från kemi A, fysiken och lite från matten. Har även hört folk säga att bra böcker att läsa innan man börjar är Biochemistry av Ferrier, The Cell av Cooper och en anatomiatlas...

Jag kommer inte alls ihåg speciellt mycket från vare sig kemin, fysiken eller matten. Vad rekommenderar ni mig att läsa innan studiestarten? Har ni andra bra tips?

Tacksam för alla tips och råd jag kan få :)
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Tips innan läkarprogrammet...

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Jag vet inte hur är det på andra lärosäte,
Men här i Linköping börjar vi med cellen, reproduktion system, proteiner, kolhydrater, fetter etc.
Tills nu fick jag inte nytta av fysik a och b men när det gäller kemi, då skulle vara bra att känna till olika bindningar, reaktions jämvikt etc.
Jag skulle rekommendera att du läser Kemi B boken samt Biologi B.
Fokusera mycket på organs funktion och anatomy.
Lycka till :)
Juste förresten, jag går termin 1 i linköping :)
Mustafa Al-Attar
Skriv svar