Byte från Karolinska Institutet till Linköpings Universitet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Tok
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 aug 2010, 17:01

Byte från Karolinska Institutet till Linköpings Universitet

Inlägg av Tok »

Hej!

Jag pluggar termin 2 nu på läkarprogrammet i Stockholm, men vill av flera anledningar byta till Linköping och deras utbildning.
Som jag förstått det är den enda chansen man har att söka om från början för att sedan tillgodoräkna sig det man läst och hoppa upp en viss mängd terminer.
Min fundering då är om det är någon som vet hur det hela fungerar just i Linköping, i och med att de läser någon specialkurs i folkhälsa både första veckorna i termin 1 och termin 2.
Får man läsa termin 2 parallellt med hälsokursen i t1 etc..?

Tacksam för hjälp!
Senast redigerad av Tok den 01 sep 2010, 21:05, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Byte till Linköping

Inlägg av Nils »

Tok skrev:Hej!

Jag pluggar termin 2 nu på läkarprogrammet i Stockholm, men vill av flera anledningar byta till Linköping och deras utbildning.
Som jag förstått det är den enda chansen man har att söka om från början för att sedan tillgodoräkna sig det man läst och hoppa upp en viss mängd terminer.
Min fundering då är om det är någon som vet hur det hela fungerar just i Linköping, i och med att de läser någon specialkurs i folkhälsa både första veckorna i termin 1 och termin 2.
Får man läsa termin 2 parallellt med hälsokursen i t1 etc..?

Tacksam för hjälp!
Såvida det inte finns någon här med erfarenhet av byte till Linköping tror jag att din bästa chans till ett bra svar på denna fråga är att kontakta en studievägledare vid Linköpings Universitet.
Tok
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 aug 2010, 17:01

Re: Byte till Linköping, termin 2-3

Inlägg av Tok »

Ja, jag har varit i kontakt med dem tidigare men man får väldigt flyktiga svar om hur det hela skulle kunna tänkas gå till. Min bild jag fått är att de inte vill säga nått om de inte står med en person framför sig som redan är inne i deras system och skall tillgodoräkna sig saker.
I och med detta så tänkte jag om det var någon här som har erfarenhet av det hela själv, eller känner någon som har bytt. Konkret information, som ungefär hur mycket man kan tillgodoräkna sig av det teoretiska och hur mycket extrauppgifter och obligatoriska moment man måste göra etc
Kent
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 sep 2010, 20:56

Re: Byte till Linköping, termin 2-3

Inlägg av Kent »

Får man fråga varför?
fundersam

Byte från KI till LiU efter termin 5

Inlägg av fundersam »

Jag funderar på att byta från KI till LiU efter termin 5 och undrar om det är någon som har gjort ett liknande byte?
Är det stor skillnad i upplägget för utbildningen?
Behöver man gå om någon termin och kommer man i sånna fall behöva skriva Linköpings stadietenta (preklintenta) som de skriver termin 5? (KI skriver sin preklintenta termin 4 så den kommer jag ha gjort)
Tacksam för lite hjälp :)
Skriv svar