Kan man närvara vid upprop som reserv för att bli antagen?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
icequeen
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 maj 2010, 14:58

Kan man närvara vid upprop som reserv för att bli antagen?

Inlägg av icequeen »

Min mor påstår att för några år sedan var så att om man var med vid uppropet (trots att man inte beviljats en plats) och någon annan som fått en plats inte var närvarande (och inte anmält sin frånvaro), så kunde man få denna plats. Jag tycker att det låter orimligt att någon annan än den som står som första reserv kan få platsen. Vet någon hur det är idag?
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Får man "sno" en plats under uppropet?

Inlägg av Solen08 »

Lägg ner det lilla hoppet :flinar: Det går inte att sno en plats på det sättet. Det liknar snarare en gammal skröna. Jag hört samma sak om juristlinjen vid SU, typ någon som känner någons kompis vars bryllingens kompis lyckades att sno en plats genom att komma på uppropet och göra en jätteförvånad grimas över att man inte är med i listan och antagningsbeskedet glömde han visst hemma.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Får man "sno" en plats under uppropet?

Inlägg av Nils »

Det är inte omöjligt att sådana skrönor kan börja med ett nollningsskämt...
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Får man "sno" en plats under uppropet?

Inlägg av Solen08 »

Ett bra nollningsskämt faktiskt. Lämpar sig perfekt till de utbildningar som kräver att man fått kämpa i regel flera år för att komma in på :ja:
madelen
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 jan 2010, 21:38

Re: Får man "sno" en plats under uppropet?

Inlägg av madelen »

Däremot så är det ju inte helt korkat att sitta med på föreläsningarna om du har en skapligt bra reservplats och möjlighet till det, så blir anpassningen lite lättare. Då slipper du läsa in mycket på egen hand om du sedan skulle bli reservantagen. När jag började så tog dom in reserver ännu efter två veckor och de fick ju läsa in hela introkursen själv utan föreläsningar och föreläsningsmaterial.
Dessutom finns det inte en chans att de skulle märka om någon extra sitter och lyssnar.
IKA
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 dec 2009, 20:40

Re: Får man "sno" en plats under uppropet?

Inlägg av IKA »

Men faktiskt...... När jag pluggade till Systemvetare för... 132 år sen eller nått så hade vi en kille som kom in på det sättet. Och det är ingen skröna. Nu var det kanske inte samma konkurrens om platserna som till läkare men det kan hända!
LiUreserv

Kan man närvara vid upprop som reserv för att bli antagen?

Inlägg av LiUreserv »

Hej

Någon som vet hur det brukar funka med reserver på dagen för upprop?
Har hört talas om personer som ligger bra till och därmed åker till uppropet för att få ta sin plats direkt.
Hur funkar detta? Kommer man in på uppropet utan att vara antagen eller får man helt enkelt bara ringa Syon så fort man vet att uppropet är över för att höra hur man ligger till?

För nuvarande är jag reserv:
5 i BII i Linköping.
4 i Örebro
5 i Umeå
Backworldsman
Inlägg: 76
Blev medlem: 26 jul 2013, 02:31

Re: Närvara vid upprop som reserv?

Inlägg av Backworldsman »

Jag skulle tro att det inte är särskilt uppskattat att reserver kommer till uppropet, logistiken kring uppropet är anpassad efter de som är antagna, och det är inte säkert att universitetet kallar några reserver även om det finns folk som inte kommer och gör anspråk på sin plats. Men vill du vara säker så kan du alltid kontakta studievägledningen och fråga hur de gör på just det universitetet, olika lärosäten kanske gör på olika sätt.
jompa

Re: Närvara vid upprop som reserv?

Inlägg av jompa »

Det finns ingen mening med att närvara på uppropet. Ha istället kolla på att du har din mobil påslagen och är beredd på att få samtal. De ringer efter deras listor, och du får inte "ta" någon plats bara för att du är med på uppropet.
Skriv svar