Kan man bli struken från platser i reservintaget?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Finapa
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jul 2011, 19:28

Kan man bli struken från platser i reservintaget?

Inlägg av Finapa »

Jag står som reserv på Lund och Linköping. Om de ringer från Lund och jag tackar ja till reservplatsen, medför det att de inte kontaktar mig från Linköping eller hur funkar det?
Gest

Re: Ja tack till en reservplats=gå miste om andra reservplat

Inlägg av Gest »

Nej, reservantagningen är fristående.
fripp

Kan man bli struken från platser i reservintaget?

Inlägg av fripp »

Tja! Undrar vad som händer om man är reserv och blir uppringd av flera universitet? Bränner man sina chanser hos de andra universiteteten så fort man tackar ja till ett annat? Eller kan man tacka ja till det första som ringer och tacka ja och byta ifall dom ringer nån annanstans ifrån? Hoppas frågan är begriplig.
Emmy
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 aug 2013, 15:32

Re: uppringd av flera universitet?

Inlägg av Emmy »

Ganska säker på att om du blir antagen och tackar ja till en plats så kommer du att strykas från resterande sökalternativ, dvs du kan endast tacka ja till ett universitet!
Gote

Re: uppringd av flera universitet?

Inlägg av Gote »

När jag kom in på läkarprogrammet gjorde jag det i Umeå på första urvalet, blev uppringd av Linköping på reservdagarna tackade ja och senare ringde även Göteborg ock erbjöd mig plats. Så di kan tacka ja till hur många du vill i reserven tror jag :)
Backworldsman
Inlägg: 76
Blev medlem: 26 jul 2013, 02:31

Re: uppringd av flera universitet?

Inlägg av Backworldsman »

Jag har förstått det på samma sätt som Gote, universiteten samordnar inte reservantagningen med varandra, Uppsala universitet vet t.ex. inte om du har tackat ja till en reservplats på Göteborgs universitet efter att det andra urvalet har slutförts. Tackar du ja till flera universitet så kan det dock vara väldigt bra att ringa och ge återbud till reservplatsen som du har blivit erbjuden och som du sen tackar nej till.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: uppringd av flera universitet?

Inlägg av Nils »

Reservintagen sköts helt oberoende; dina reservplaceringar vid andra orter påverkas inte av att du tackar ja till reservintag någonstans (det är bara i urval 1 och urval 2 som lägre rankade alternativ stryks av antagning någonstans).
Gäst

Kan man bli struken från platser i reservintaget?

Inlägg av Gäst »

Hej, jag vill söka till läkarprogrammet mest av allt och komma i självklart. Mina föräldrar vill att jag söker till tandläkarlinje också. Jag kommer självklar ha läkarlinje först( alla 7 ) om jag nu inte kommer in på läkarlinjen och kommer in på tandläkarlinjen stryks jag från reservantagningar. Jag hoppas ni förstår vad jag menar..... det låter väldigt flummigt men hoppas ni hänger med.

Jag vill poängtera att jag inte vill läsa till tandläkare, och att jag alltid drömt om att plugga till läkare. Men är väldigt nervös att inte komma in...

Tacksam för svar :glad: :glad:
Guest

Kan man bli struken från platser i reservintaget?

Inlägg av Guest »

Du har inte ställt någon fråga som vi kan svara på.
Ahlstein
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 dec 2013, 16:12

Kan man bli struken från platser i reservintaget?

Inlägg av Ahlstein »

Som jag uppfattar det undrar du om du stryks från reservantagning på läkarprogrammet om du kommer in på tandläkarprogrammet. Om du prioriterar Läkarprogrammet över så kommer du inte strykas.
Jag förstår dock inte varför du ska söka Tandläkarutbildningen om du inte vill bli tandläkare.
Ahlstein
Legitimerad Sjuksköterska
Läkarstudent KI, T6
Skriv svar