Cookies

Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser och annonser och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.

[ dölj detta och visa notiser i menyn nedanför vid nya händelser ]

Forum

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Jämförelse av Lunds universitet och Göteborgs universitet

Rankingar, möjligheter, studentliv, studieavgifter, et cetera.

02 jan 2014, 16:46

Jag ska läsa till läkare vid HT-14 och funderar på vilket lärosäte jag ska läsa på. Jag har 1.85 på HP och kommer in på alla lärosäten, men problemet är just det med bostad. Helst vill jag läsa på KI men just det med bostadskrisen i Stockholm och tanken att pendla i 1-2 timmar är inte så lukrativt bara för att skolan är bättre rankad. Jag funderar därför på att läsa i Lund eller GU.

Jag kan helst tänka mig att läsa i Lund men återigen så är bostad ett problem. Jag kan bara tänka mig att flytta om jag hittar ett förstahandskontrakt.

Just nu bor jag i Göteborg hos mina föräldrar med en promenad på 5 minuter från Sahlgrenska och kan få bo här rätt länge om jag vill såvida jag inte hittar någon lägenhet. Samtidigt är Göteborg en tråkig stad att bo i och jag vill mycket hellre läsa i Lund. Det enda som lockar med GU är en större trygghet med bostad och att jag har min familj här.

Jag vill gärna ha en god möjlighet att arbeta internationellt som läkare och då verkar Lund vara internationellt starkare än GU..

Tror ni att det spelar någon större roll utomlands, i till exempel USA, om man har läst på GU eller i Lund?
Steep00

02 jan 2014, 22:07

Prestigemässigt är LU troligen bättre än GU men skillnaden är inte enorm.

Å andra sidan har GU, åtminstone tidigare, bättre möjligheter till utbytesstudier i USA vilket kan användas för att få in en fot där.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Läkarstudent

03 jan 2014, 13:36

Jag skulle ha valt GU för att slippa ta större lån. Ur internationell synvinkel känns det som att skillnaden mellan dessa två lärosäten inte är tillräckligt stor för att utan att tveka välja LU.
Stina