Den nya betygskalans effekt på antagningsgränserna

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Den nya betygskalans effekt på antagningsgränserna

Inlägg av Spock »

En sak som talar till fördel för alla oss som läst enligt det gamla betygssystemet (IG-MVG) - och har MVG i allt - är att i det nya betygsystemet (A-F) så är det betydligt svårare att uppnå högsta betyg. Man måste som jag har förstått det få betyget A i precis alla av kursens delmoment för att uppnå detta betyg. Det talar ju starkt för att betygssnittet i kompletteringskvoten på sikt kommer att sjunka. Om det inte blir betygsinflation, vilket var precis det som hände med vårt gamla betygssystem där MVG var tänkt att bli mycket svårt betyg att uppnå...
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Den nya betygskalans effekt på antagningsgränserna

Inlägg av Nyberg89 »

Önskar att jag hade haft A-F under min skolgång. Är så glad över att de infört en ny skala, som sopar betygsinflationen under mattan. Alla kan inte få A och det är det som är meningen.
Guest

Re: Den nya betygskalans effekt på antagningsgränserna

Inlägg av Guest »

Tror att A-F Skalan är väldigt bra, dock så tror jag att en "svensk" baccalaureat borde införas i Sverige dessutom, där man blir betygsatt (till stor del, utsträckning av hur mycket "externt" bedömning blir beror på ämnet ) av en extern "kommitee" som känner inte till eleven. Ett sådant baccalaureat skulle dessutom "slopa" bort det stora modulisering av ämnen i svenska gymnasiet (dvs indelningar i bl.a matte 1,2,3,4,5 etc) vilket gör att ens kunskaper blir bättre "sammankopplade" med varandra, om ämnen görs som större "block". Jag tror att IB är ett bra exempel på en balanserad gymnasieutbildning, då betygsättningen är externt och betygsinflation är obefintlig.
Guest

Re: Den nya betygskalans effekt på antagningsgränserna

Inlägg av Guest »

Ber om ursäkt för mitt svenska dessutom :flinar:
Skriv svar