Hur svarar man för att behålla antagnings- & reservplatser?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Maria
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 maj 2008, 07:43

Hur svarar man för att behålla antagnings- & reservplatser?

Inlägg av Maria »

Hej alla,

Jag undrar en sak om hur man ska svara på antagningsbeskedet. Anta att man blir reservplacerad till sitt förstahandsval men antagen till en läkarutbildning på en ort man har placerat på t.ex. 4-e plats, kan man tacka ja till reservplatsen för sitt förstahandsval OCH antagningsplatsen? Kan man tacka ja till flera reservplatser samtidigt? (alltså tacka ja till både ens första-, andra- och tredjehandsval?).

Ledsen om detta är något självklart men jag vill vara säker på att jag förstått rätt:P
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Svara på antagningsbesked?

Inlägg av Bernardo »

Det är nog bäst att ringa Antagningsenheten och fråga så det bli helt rätt.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Svara på antagningsbesked?

Inlägg av Nils »

Maria skrev:Hej alla,

Jag undrar en sak om hur man ska svara på antagningsbeskedet. Anta att man blir reservplacerad till sitt förstahandsval men antagen till en läkarutbildning på en ort man har placerat på t.ex. 4-e plats, kan man tacka ja till reservplatsen för sitt förstahandsval OCH antagningsplatsen? Kan man tacka ja till flera reservplatser samtidigt? (alltså tacka ja till både ens första-, andra- och tredjehandsval?).

Ledsen om detta är något självklart men jag vill vara säker på att jag förstått rätt:P
Efter urval 1 kan man tacka ja till alla återstående alternativ inför urval 2. Blir man sedan antagen på ett högre prioriterat alternativ så stryks man från de lägre, även sådana som man tidigare blivit preliminärt antagen till.
cortege
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 apr 2011, 14:49

Hur svarar man för att behålla antagnings- & reservplatser?

Inlägg av cortege »

Hej.

Jag skrev HP nyligen och räknade till mig 108 poäng. Antar att detta kommer ge mig 1.9. Jag ska söka alla läkarprogram (till våren) men av privatpersonliga skäl skulle KI vara fördelaktigt för mig. Jag såg att man har större chans att komma in med 1.9 om man kommer in som reserv.

Min fråga är:
Måste jag vara taktisk och tacka nej till lägre rangordnade alternativ för att ens vara aktuell som reserv till KI, förutsatt att jag inte blir antagen via urval 1 och 2 till KI men blir det till ett lägre alternatv?

Att vara taktisk bara för att stanna på KI känns inte helt vettigt faktiskt, därav min fråga.

Tacksam för svar.
Livet går vidare.
Gäst

Re: reserv

Inlägg av Gäst »

Du kan stå kvar som antagen på mindre prioriterade alternativ, samtidigt som du står kvar som reserv vid KI eller andra lärosäten.
cortege
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 apr 2011, 14:49

Re: reserv

Inlägg av cortege »

Gäst skrev:Du kan stå kvar som antagen på mindre prioriterade alternativ, samtidigt som du står kvar som reserv vid KI eller andra lärosäten.
Okej tack. Jag såg på KI.se att de nämnde något om att man kunde stå som reserv till max 210 hp, men jag antar att detta avser terminsvis.

När brukar reservintagen vara klara? Dvs, när ska jag räkna med att med säkerhet veta om jag kommer in på KI eller inte?
Livet går vidare.
Gäst

Re: reserv

Inlägg av Gäst »

Före oktober.
cortege
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 apr 2011, 14:49

Re: reserv

Inlägg av cortege »

Gäst skrev:Före oktober.
för ansökningar gällande höstterminen antar jag att du menar då. okej så då får jag räkna med att studera på annat lärosäte i cirka en månad innan reservantagning blir relevant.

tack för svar.
Livet går vidare.
Gäst

Re: reserv

Inlägg av Gäst »

Reservantagning bör dock oftast ske senast inom 1-2 veckor efter kursstart - ifall det går till oktober så är det mer att betrakta som "ok, nu är loppet faktiskt helt kört".
cortege
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 apr 2011, 14:49

Re: reserv

Inlägg av cortege »

Gäst skrev:Reservantagning bör dock oftast ske senast inom 1-2 veckor efter kursstart - ifall det går till oktober så är det mer att betrakta som "ok, nu är loppet faktiskt helt kört".
=) okej, tack för svar. så om jag inte blir antagen efter 1-2 veckor är det dags att börja leta bostad..

Återigen, tack för svar!
Livet går vidare.
Skriv svar