Byte från Københavns Universitet till Lunds Universitet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
stoisk
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 maj 2008, 18:38

Byte från Københavns Universitet till Lunds Universitet

Inlägg av stoisk »

Hej!
Jag gick ut med 20,0 + 1,3 nu i höstas. Kom inte in i Sverige såklart men är rätt ivrig att börja plugga redan nu. Med mina 20,0 är jag praktiskt tagen garanterad en plats i Köpenhamn, men min fråga är hur pass stora möjligheter jag har att läsa t.ex. fyra terminer i Danmark för att sedan HT 2010 (räknar med att komma in i Lund eftersom mitt betyg då motsvarar 22,5) direkt läsa vidare på T5? Eller hur funkar det egentligen? Vilka faktorer spelar in? Jag vet att det är möjligt att tillgodoräkna sig kurser från Danmark men jag har hört att man oftast då måste gå om en termin i Sverige. Stämmer detta?

Som sagt, om någon kunde ge mig lite info kring det här vore jag ytterst tacksam! :D
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Danmark/Sverige

Inlägg av Nils »

Huruvida man behöver gå om en termin beror på när man byter. Har man läst några terminer får man nog räkna med att behöva gå om en medan det kan vara lättare att byta tidigt eller sent i programmet. Möjligtvis kan det gå att byta mellan termin 5 och 6 utan att behöva läsa om någon termin eftersom det är brytpunkten mellan olika stadier både vid Köpenhamn och vid Lund.

Du kan dock själv göra en preliminär bedömning genom att titta på vilka saker som blir lästa på vilka terminer i Köpenhamn respektive Lund.
Vill du vara helt säker så kan du också kolla med studievägledningen i Lund:
http://www.med.lu.se/lakarutbildning/om ... aegledning
systerdoktor
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 feb 2009, 13:42

Re: Danmark/Sverige

Inlägg av systerdoktor »

Byter du från termin 5 får du gå direkt till svenska termin 5. det som skiljer de preklinska terminerna åt är att Sverige inte har humabiologi och kemi på termin 1 och alltså är den svenska utbild en termin kortare än den danska.

Termin 5 i Sv är all spec patobiologi som behövs inför de kliniska terminerna. Det är därför bäst byta från Dk T5 till Sv T5. Du förlorar ingen tid då Sv är en termin kortare.

Byter du senare tex termin 9 i Dk får du hoppa tillbaka till T9 i Sv.
klara
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 maj 2009, 11:11

Re: Danmark/Sverige

Inlägg av klara »

Hej!

Jag har en fråga angående kvoterna när man söker till Danmark. Stämmer det att man endast är behörig att söka till Kvote 1 om man gått natur? Jag gick sam, naturbasår samt läste matematik E på komvux. Jag gick ut med 19.3. Kan jag söka till kvote 1 eller är det bara kvote 2 som gäller för mig?

Vad tror du sedan om meritpoängen till HT 2010? Jag kommer få 22,5 men hamnar ju pga basåret inte i direktkvoten.

Är väldigt tacksam för svar för jag hittar inte denna information någonstans!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Danmark/Sverige

Inlägg av Nils »

klara skrev:Hej!

Jag har en fråga angående kvoterna när man söker till Danmark. Stämmer det att man endast är behörig att söka till Kvote 1 om man gått natur? Jag gick sam, naturbasår samt läste matematik E på komvux. Jag gick ut med 19.3. Kan jag söka till kvote 1 eller är det bara kvote 2 som gäller för mig?

Vad tror du sedan om meritpoängen till HT 2010? Jag kommer få 22,5 men hamnar ju pga basåret inte i direktkvoten.

Är väldigt tacksam för svar för jag hittar inte denna information någonstans!
http://läkarstudent.se/utlandet.html#danmark
Du kan komplettera din behörighet för att uppfylla behörigheten till kvote 1, dock höjs inte ditt genomsnitt. Jag tror inte att högskole-naturbasår kan användas för att uppfylla behörigheten eftersom det inte ger ett gymnasiebetyg (och det krävs minst ett genomsnitt på ett danskt 6,0 i behörighetsämnena) men vet det inte med 100% säkerhet; jag skulle vilja föreslå att du frågar en dansk studievägledare för att få ett helt säkert svar.

Med 22,5 i kompletteringskvoten bör du även se till att ha ett högt HP-resultat eftersom det troligen kommer att bli stark konkurrens även bland dem med 22,5 och då kommer HP-resultatet att fälla avgörandet vid många orter.
lines83
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 jul 2009, 16:27

Re: Danmark/Sverige

Inlägg av lines83 »

Jag har oxå funderat på att åka till danmark, eventuellt polen..

jag har använt mig av www.lakarutbildningar.se
bra och uppdaterad info!

lakarstudent.se har använt mycket bra användbar info!
Skriv svar