Det vore inte omöjligt med nuvarande utveckling (jämför gränser och andelar antagna vt16-vt17).
Å andra sidan kommer hp-kvotens platsandel sannolikt att krympa till cirka 15 %, vilket vore mindre än hälften av andelen som kvoten har idag. Senaste gången hp-kvoten hade så platser, när ha-kvoten fortfarande fanns, gick den lägsta gränsen ofta vid 1,9 om inte 2,0.
Å tredje sidan har tillträdesutredningen också föreslagit:
- en nedre åldersgräns för högskoleprovet, man ska fylla minst 19 år samma år
- en förkortad giltighetstid för provresultat, från 5 till 3 år
- ett stopp för att skriva högskoleprovet medan man har 3 giltiga resultat
Alla dessa tre förändringar kan ha en dämpande effekt på hp-kvotens gränsvärde.
Å fjärde sidan har tillträdesutredningen även föreslagit att hp-kvotens två delar (verbal respektive kvantitativ) ska kunna viktas olika vid uträkningen av den sammanlagda poängen, till exempel 60:40 istället för dagens 50:50. Jag har ingen aning om vilken viktning som då skulle användas vid läkarprogrammen. Jag har inte heller någon aning om hur olika viktningar skulle påverka gränsvärdet.
Sammanfattningsvis:
Det kan kanske hända att 1,60 räcker någonstans inom någon antagning från nu, men hur det blir efter att de föreslagna hp-förändringarna införs (inte garanterat, men troligt) är svårare att göra säkra gissningar om. Mina enteriska neuroner säger mig att det blir svårare, men det är bara min magkänsla.