14 apr 2016, 18:36
Såhär är det i Göteborg:
Inga dissektioner på djur (tror inte det är det någonstans). Däremot är det dissektionsdemonstrationer (människa, alltså) under anatomikursen och deltagande på kliniska obduktioner + obduktionsdemonstrationer under patologikursen, både och under termin 4. Dessa är frivilliga, men enligt mig och många andra väldigt givande. Många tycker det är obehagligt eller mer eller mindre tufft, men tycker det är värt det både i vad man lär sig om anatomi/patologi och vad man lär sig om sig själv, hur man hanterar svåra situationer och hur man ser på döden. Vissa tycker inte det är jobbigt alls, och en del tycker snarare att det är jobbigt att det inte känns jobbigt, de tror att de är för okänsliga för yrket typ, men alla hanterar det olika så allt är normalt egentligen. Men som sagt, det är frivilligt så inget man måste göra. Men underlättar på tentan att ha gjort det, anser jag.
Går man fördjupningskurserna i anatomi (två kvällskurser på vardera 7,5 hp) blir det mer dissektioner där man dissekerar själv, men det är en kurs man söker utöver övriga kurser i programmet.
Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte alla lärosäten har dissektioner på schemat. Åtminstone LiU och KI har väl utöver GU, men hur ser det ut i övrigt?
Hade du någon särskild fundering som gjorde att du ställde frågan? Kanske kan försöka besvara den i så fall.