Antal antagna genom PIL?

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
emmiii
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 nov 2010, 23:13

Antal antagna genom PIL?

Inlägg av emmiii »

Hej!

Har en fråga om PIL! Det står i statistiken här på sidan att 58 personer antogs via PIL förra terminen och att poänggränsen låg vid 15 % av dem med intervjupoäng 45. Men om man räknar antalet personer med de olika poängen i samma kolumn så får man det till ca 77 personer som antogs ner till 15 % av 45 vilket är 6,75 (avrundat till 7). Vad jag vet så var det bara en reserv som kallades till PIL så hur går detta ihop?
Jag kanske helt har missförstått något! :flinar: Upplys mig gärna i så fall!
Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antal antagna genom PIL?

Inlägg av Nils »

Bland de som får PIL-poäng över gränsen finns det flera som även har poäng över gränsen i betygskvoten eller HP-kvoten; en del blir (av slumpen) antagna där istället för genom PIL-kvoten.

Dessutom finns det troligen även PIL-deltagare som inte har KI som sitt förstahandsalternativ (kanske helst vill till t.ex. Uppsala?) och därigenom lyckas bli antagna till andra lärosäten.

Somliga kan därutöver även lyckas bra i PIL bara för att sedan tvingas av livet att avanmäla sig.
emmiii
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 nov 2010, 23:13

Re: Antal antagna genom PIL?

Inlägg av emmiii »

Ok tack för svaret! :glad: Så det är inget överintag på PIL, endast dem platser som automatiskt försvinner i och med de anledningar du nämner?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antal antagna genom PIL?

Inlägg av Nils »

Det är överintag inom PIL precis som de andra kvoterna - de "överintagna" ingår i den redovisade statistiken över antalet antagna.
Skriv svar