antagning via PIL

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
sanna
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 sep 2010, 00:46

antagning via PIL

Inlägg av sanna »

hej! jag tänkte höra hur stor sannolikheten är att bli kallad till test om man söker via PIL till KI och har fått 1,7 på högskoleprovet?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: antagning via PIL

Inlägg av Nils »

Mycket, mycket, mycket, mycket hög. Med största sannolikhet garanti. :glad:

Observera bara att du inte kan använda denna hösts HP-resultat för det PIL som genomförs under denna höst, bara HP-resultat från vårterminen och fem år bakåt i tiden från nu.
Snova
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 okt 2010, 22:56

Re: antagning via PIL

Inlägg av Snova »

Och om man har 1,6 då?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: antagning via PIL

Inlägg av Nils »

Chansen bör vara rätt så bra då också. :)
Inför denna hösttermin gick gränsen vid 1,4...
Snova
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 okt 2010, 22:56

Re: antagning via PIL

Inlägg av Snova »

Tack för svar! :glad:

Ska läsa basår med start nu i januari. Vet du om jag kan söka via PIL under HT 2011 trots att jag då ännu inte avslutat basåret? Om jag ev kommer in direkt så har jag ju hunnit avsluta det tills dess såklart.

Tror du att trenden med att lägre och lägre HP-resultat räcker till PIL håller i sig? Vad beror sänkningen på?

Tack för en kanonbra sida! :glad:

http://snovas.blogspot.com
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: antagning via PIL

Inlägg av Nils »

Snova skrev:Tack för svar! :glad:

Ska läsa basår med start nu i januari. Vet du om jag kan söka via PIL under HT 2011 trots att jag då ännu inte avslutat basåret? Om jag ev kommer in direkt så har jag ju hunnit avsluta det tills dess såklart.

Tror du att trenden med att lägre och lägre HP-resultat räcker till PIL håller i sig? Vad beror sänkningen på?

Tack för en kanonbra sida! :glad:

http://snovas.blogspot.com
Huruvida du är behörig spelar inte roll för PIL-ansökningen, däremot måste du se till att bli behörig senast deadline för kompletteringar till VHS.
Snova
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 okt 2010, 22:56

Re: antagning via PIL

Inlägg av Snova »

Ok, tack!

Tror du att trenden med att lägre och lägre HP-resultat räcker till PIL håller i sig? Vad beror sänkningen på?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: antagning via PIL

Inlägg av Nils »

Delvis att många fler studieplatser inom läkarprogrammen använder sig av högskoleprovet (folk blir antagna med halvhöga resultat istället för att så småningom arbeta sig upp till höga), delvis att kallelserna till PIL numera endast använder högskoleprovet - de platser som tidigare gick till väl reservplacerade inom betygskvoten går nu till hp-PIL-ansökningar istället.

Konkurrensen kan kanske bli lite svagare framöver eftersom hp/betyg-fördelningens avskaffande (så att hp tar alla platser inom PIL-kvoten) just infördes och det tar ett litet tag för gränsvärdena att nå det nya jämviktsläget.
Snova
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 okt 2010, 22:56

Re: antagning via PIL

Inlägg av Snova »

Stort tack! Toppensite som sagt! :-)
Skriv svar