Umeå särskilda urval

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
roinom
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 sep 2010, 19:07

Umeå särskilda urval

Inlägg av roinom »

Tänkte ansöka till PIL och Umeå särskilda urval.

Har VG i fysik b dessvärre, men kommer att pröva kursen den 15 november, kommer jag att hinna skicka in den så att jag får +0,3 (jag har 1,6 på HP). Eller blir detta för sent? Jag antar att det tar en till två veckor innan läraren ifråga har rättat mitt prov och fyllt i blanketten som jag senare ska skicka in till VHS.

Och visst har jag förstått allt rätt att det är OK att komplettera för att få extrapoäng?

Tack på förhand.

EDIT:
När kommer statistiken på HT10 antagningen i Umeå särskilda urval kvot?

EDIT II:
Jag läste lite för snabbt ang umeå-informationen, det verkar alltså inte gå! Får satsa på att höja mig på HP och bli direktantagen istället :) Frågan om när statistiken kommer kvarstår dock

:tummarupp:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Umeå särskilda urval

Inlägg av Nils »

Det går att komplettera för att få extrapoäng i Umeås särskilda kvot - det krävs inte att betygen är okompletterade - såvida inte någonting har ändrats.
Dock inte säker på om man kan få extrapoäng medräknade hela vägen fram till sista kompletteringsdatumet.

Planen för statistiken är att vänta till början-mitten av oktober, så att de lokala lärosätena hinner avsluta reservantagningen och sammanställa informationen.
Saxen
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 jul 2010, 14:53

Re: Umeå särskilda urval

Inlägg av Saxen »

Lånar tråden lite.

Jag blev intervjuad i somras men jag var reservkallad så det räckte inte hela vägen även om intervjun gick bra. Jag har sett att jag kan söka igen utan att bli intervjuad en gång till. Men frågan är då, söker jag med samma "slutpoäng" eller återanvänder jag bara poängen från intervjun?

//Saxen
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Umeå särskilda urval

Inlägg av Nils »

Du återanvänder poängen från intervjun; du kan fortfarande förbättra högskoleprovs- och bonuspoängen.
roinom
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 sep 2010, 19:07

Re: Umeå särskilda urval

Inlägg av roinom »

Nils skrev:Du återanvänder poängen från intervjun; du kan fortfarande förbättra högskoleprovs- och bonuspoängen.
Vad tror du om särkilda urvalet i Umeå, Nils? Kommer vi att se en upp- eller nedgång? Man kan ju tänka sig att fler med kompletterade betyg utnyttjar sina MVGn tillsamamns med HP och att den således stiger lite. Ska 1,6+0,3 räcka ett tag framöver tror du? (Då sannolikt på reservantagningen).

Vågar du sia om PIL-kvoten? Tror du på 1,4 nu till våren också?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Umeå särskilda urval

Inlägg av Nils »

Jag tror att konkurrensen i Umeå försvagas lite, jämfört med nu.

PIL skulle jag gissa att konkurrensen kan öka i, inför nästa hösttermin, men säsongsvariationerna kan medföra att fler med 1,4 blir kallade denna gång.
Madeleine
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 aug 2010, 11:46

Re: Umeå särskilda urval

Inlägg av Madeleine »

Nils skrev:Jag tror att konkurrensen i Umeå försvagas lite, jämfört med nu.

PIL skulle jag gissa att konkurrensen kan öka i, inför nästa hösttermin, men säsongsvariationerna kan medföra att fler med 1,4 blir kallade denna gång.
Hej!

Varför tror du att konkurrensen i Umeås särskilda urval kommer att försvagas lite inför vt 11 jämfört med tidigare?

Tack för en superbra sida!

/M
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Umeå särskilda urval

Inlägg av Nils »

Kombinationen av starten av Örebros läkarprogram och införandet av HP-kvot i Umeå.

Det antagandet utgår dock från ett oförändrat platsantal; minskar AU-platserna från 50% till 33% så påverkar det naturligtvis konkurrensens styrka.
Madeleine
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 aug 2010, 11:46

Re: Umeå särskilda urval

Inlägg av Madeleine »

Nils skrev:Kombinationen av starten av Örebros läkarprogram och införandet av HP-kvot i Umeå.

Det antagandet utgår dock från ett oförändrat platsantal; minskar AU-platserna från 50% till 33% så påverkar det naturligtvis konkurrensens styrka.
Okej, tack för svaret! Jag mailade och frågade Umeå Universitet och det kommer bli 50 platser i AU inför vt 2011.
Skriv svar