Alternativt Urval umeå

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
mia
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 jul 2010, 13:26

Alternativt Urval umeå

Inlägg av mia »

Jag ska söka in till det alternativa urvalet (intervjun) i Umeå till våren och undrar hur det fungerar med det högskoleprov som jag ska skriva nu i höst. Om resultatet jag skriver på provet nu i höst blir bättre än mitt tidigare högskoleprovsresultat räknas det då eller måste det högskoleprov som ska användas som underlag till jämförelsetalet till vårterminens intervjuer vara skrivet tidigare?

Tacksam om ngn vet!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Alternativt Urval umeå

Inlägg av Nils »

Ifall du får ett bättre HP-resultat nu under hösten så kan du använda det i Umeås alternativa urval. :glad:
Jonas_Eriksson
Inlägg: 17
Blev medlem: 07 apr 2010, 21:12

Re: Alternativt Urval umeå

Inlägg av Jonas_Eriksson »

Nu kidnappar jag tråden med en (aningen) relaterad fråga - hoppas det är OK nu när du fått svar av maestro : ) Jag börjar plugga i Umeå om en dryg vecka men blev förvånad att jag blev antagen i det alternativa urvalet snarare än HP-kvoten (har 2.0 på HP). Hade förstås sökt i båda men trodde att 2.0 i HP-kvoten skulle gå före 3.0 i AU - är det så det brukar funka?

- Jonas
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Alternativt Urval umeå

Inlägg av Nils »

Jonas_Eriksson skrev:Nu kidnappar jag tråden med en (aningen) relaterad fråga - hoppas det är OK nu när du fått svar av maestro : ) Jag börjar plugga i Umeå om en dryg vecka men blev förvånad att jag blev antagen i det alternativa urvalet snarare än HP-kvoten (har 2.0 på HP). Hade förstås sökt i båda men trodde att 2.0 i HP-kvoten skulle gå före 3.0 i AU - är det så det brukar funka?

- Jonas
Lotten avgör i vilken ordning du får placeringar i olika kvoter.
Ifall du klarar av att bli antagen genom flera olika kvoter så blir du antagen genom den kvot där du först får en placering. :glad:
mia
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 jul 2010, 13:26

Re: Alternativt Urval umeå

Inlägg av mia »

Tackar för hjälpen!

Jonas, du som kommit in på intervjun har du lust att dela med dej av lite tips om intervjuerna? Hur upplevde du dem? Konstiga frågor? osv,..ja helt enkelt hade det varit kul att få lite tips och matnyttig info inför intervjun!

-Mia
Wargie
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 jul 2010, 16:21

Re: Alternativt Urval umeå

Inlägg av Wargie »

Nils skrev: Lotten avgör i vilken ordning du får placeringar i olika kvoter.
Ifall du klarar av att bli antagen genom flera olika kvoter så blir du antagen genom den kvot där du först får en placering. :glad:
Hej Nils!

Blivit lite förvirrad av vad du menar med lotten. Har du möjlighet att klargöra det aning?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Alternativt Urval umeå

Inlägg av Nils »

Wargie skrev: Hej Nils!

Blivit lite förvirrad av vad du menar med lotten. Har du möjlighet att klargöra det aning?
Som jag minns det så får personer inte sina placeringar i de olika kvoterna på samma gång.

Ifall vi har tre personer, A till C, och två kvoter, k1 och k2, så kan det gå till på detta viset:
1. Lotten avgör att A får en placering i k1
2. Lotten avgör att C får en placering i k1
3. Lotten avgör att A får en placering i k2
4. Lotten avgör att B får en placering i k2
5. Lotten avgör att B får en placering i k1
6. Lotten avgör att C får en placering i k2

Sedan flyttas de ansökande om tills de inte längre har någon med lägre poäng än dem. Ifall de tre personerna har poängen 20, 19 och 18 (A, B och C) i bägge kvoterna så blir resultatet då att:

Kvoten k1:
1. A har 20
2. C har 18
3. B har 19
B flyttas upp till ovanför C eftersom B har högre poäng än C;
1. A har 20
2. B har 19
3. C har 18

Kvoten k2:
1. A har 20
2. B har 19
3. C har 18
Ingen inbördes omflyttning sker eftersom ingen ansökande ligger lägre än en ansökande med lägre poäng.

Eftersom A rimligen inte kan bli antagen genom båda kvoterna så avgörs A:s antagningskvot av den ordning han/hon fick sina placeringar i. Ovanför ser vi att A fick sin placering i k1 innan A fick sin placering i k2, alltså blir A antagen via k1 (och i k2 går då antagningsplatsen vidare till B).
Jonas_Eriksson
Inlägg: 17
Blev medlem: 07 apr 2010, 21:12

Re: Alternativt Urval umeå

Inlägg av Jonas_Eriksson »

mia skrev:Tackar för hjälpen!

Jonas, du som kommit in på intervjun har du lust att dela med dej av lite tips om intervjuerna? Hur upplevde du dem? Konstiga frågor? osv,..ja helt enkelt hade det varit kul att få lite tips och matnyttig info inför intervjun!

-Mia
Absolut, jag har ju trots allt kidnappat din tråd : )

Jag gick rätt avslappnad till intervjun eftersom jag visste att jag skulle komma in i HP-kvoten även om intervjuarna skulle tycka att jag var allt annat än ett läkarämne.

Men de frågade om varför jag ville bli läkare, vad jag visste om hur det är att vara det, vilken kontakt jag har med personer som jobbar inom vården, hur jag tycker det är att vara arbetsledare och hantera konflikter... Och säkert mycket mer som jag inte kommer på just nu. En del frågor om ens intressen och vad man gjort tidigare var det förstås också.

Jag tyckte det var kul att prata med de jag träffade och fick inte känslan att någon av dem försökte "sätta dit" mig. (Hade inte ens tänkt tanken att de kunde försöka göra det, men efteråt sa en del av de andra som var där att de hade fått den känslan -- kan kanske bero på ens egen nervositet hur man uppfattar det?)

Vet inte om det ger dig något vettigt, men jag tror att man bara ska gå dit och vara lugn och avslappnad och svara ärligt på deras frågor. Att ge ett stabilt intryck som person tror jag räcker gott för att få 1 på intervjun.

Fråga gärna om det är något annat du undrar över! Hälsningar,
- Jonas
mia
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 jul 2010, 13:26

Re: Alternativt Urval umeå

Inlägg av mia »

Ok, tack!
Skickar ut två frågor till:
Är det någon som har koll på när kallelsena till Umeås intervjuer inför vårterminen kommer? Läste på Umeås hemsida att intervjuerna inför VT kommer att genomföras 29 nov-1 dec och eftersom man kan tillgodoräkna sig höstens HP som genomförs 23 okt känns det som att kallelsen skulle kunna komma ganska kort tid innan själva intervjun. Är det ngn som har tidigare erfarenheter av när kallelsena brukar skickas ut? (jag har 120 mils resväg så vill bara veta ungefär hur flexibel jag behöver vara:))
Sedan till den andra frågan, hur brukar jämförelsepoängen till Umeås alternativa urval till vårterminen se ut? jag har bara hitta hur den har sett ut de senaste tre terminerna (lägsta HT 1,9 och lägsta VT 1,8) Men är det någon som har koll på hur det har sett ut tidigare vårterminer? Har Jämförelsetalet någon gång överstigit 1,9? Gärna lite statistik om ngn sitter inne på det! :cool:
Jonas_Eriksson
Inlägg: 17
Blev medlem: 07 apr 2010, 21:12

Re: Alternativt Urval umeå

Inlägg av Jonas_Eriksson »

Jaadu, statistiken lämnar jag med varm hand till andra (läs: Nils : ) men när det gäller det intervjuerna i Umeå så fick jag förra hösten min kallelse den 14 november (och min intervju var den 30 november). Hade inte haft koll om det inte var för min överaktiva forumgen : ) http://www.hpguiden.se/Forums/viewtopic/t=6405.html

- Jonas
Skriv svar