Antagning PIL-08

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
julls
Inlägg: 25
Blev medlem: 08 maj 2008, 21:17

Re: Antagning PIL-08

Inlägg av julls »

allegro skrev:Jag tror du kommer ha rimliga möjligheter att bedriva forskning även om du tar ut din examen från LiU. Du kan kanske doktorera på KI senare. Men visst... KI har ju störst budget, så är man väldigt inriktad på att forska och villig att offra mycket så kanske KI är en bra idé. KI har ju fina utbyten också.

Jag hoppas känner mig också lite sugen på att forska men har ändå inga planer på KI. Grundutbildningens kvalitet, situationen under klindelen (är ok på LiU tror jag) men inte minst det studiesociala lockar mig.
Så vart planerar du att komma in?

Linköping har tydligen också bra utbytesmöjligheter, inte som KI, men de duger. Jo jag har tänkt att det är ju ganska tufft att bo, leva och plugga i stockholm. Man måste åka kollektivt överallt, dvs lägga pengar på kort etc (i linköping är det bara att hoppa på cykeln, inom max 40 minuter kan man ta sig tvärs genom hel stan, jag bor längst norrut och har bara 10-15 minuter cykelväg in till stan, så det är riktigt värt), plus att boendet är märkbart dyrare. Egentligen så är nog allt lite dyrare. Och med studentbudget blir det tufft. Visstvisst, jobb vid sidan av, men då måste man ju hitta det och konkurransen är stor kan jag tänka mig.
Slutligen... jo, jag är fortfarande lite villrådig, men tanken på att flytta till Stockholm efter examen börjar kännas lite mer lockade för var dag.
julls
Inlägg: 25
Blev medlem: 08 maj 2008, 21:17

Re: Antagning PIL-08

Inlägg av julls »

justcallmegus skrev:Hittade den här tråden när jag kom hem från jobbet i fredags och blev väldigt nervös i och med att jag inte trodde att gränsen skulle ligga så högt (jag sov väldigt dåligt den natten), men nu när jag läste att man kunde se resultatet på nätet loggade jag in på studera.nu, och såg att jag fick 55 på PIL!!!

Så j*vla glad!

Fast jag vågar inte riktigt fira förrän jag får antagningsbeskedet om ett par veckor...
Jag är grymt lättad nu iaf! Grattis till alla er som det gick bra för, och så håller jag tummarna för er som ligger på gränsen.
Grattis! :D

Jag fick äntligen svar på mitt mail till Mariana. Jag frågade hur det såg ut för mig förutsatt att jag var behörig och hade Ki i första hand, och hon skrev rakt ut att jag i såna fall skulle bli antagen.
Så justcallmegus, det finns ingen anledning alls att inte börja planera firandet redan nu!
Camilla_S
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 maj 2008, 16:13

Re: Antagning PIL-08

Inlägg av Camilla_S »

Härligt Julls! Jobbigt det där med att välja stad bara =/ men visst är det härligt ändå? Att vara så säker på att komma in att du kan välja och vraka mellan städerna :D Mitt tips: Gör en lista med båda städerna och två kolumner per stad med + och -. Det blir mer översiktligt och ibland ser man direkt vad som överväger. Inte alltid, men gör ett försök!

Lycka till och meddela så fort du bestämt dig, det vore spännande att veta :D
julls
Inlägg: 25
Blev medlem: 08 maj 2008, 21:17

Re: Antagning PIL-08

Inlägg av julls »

Camilla_S skrev:Härligt Julls! Jobbigt det där med att välja stad bara =/ men visst är det härligt ändå? Att vara så säker på att komma in att du kan välja och vraka mellan städerna :D Mitt tips: Gör en lista med båda städerna och två kolumner per stad med + och -. Det blir mer översiktligt och ibland ser man direkt vad som överväger. Inte alltid, men gör ett försök!

Lycka till och meddela så fort du bestämt dig, det vore spännande att veta :D
Åh, det är bland det jobbigast och härligaste huvudbry jag nånsin haft! :D
Förmodligen kommer det bli Lkpg, med tanke på familjen liksom. Men jag vill ändå se till att jag tänker över mitt val ordentligt, så att jag senare inte sitter där och tänker "F***n, jag borde ha valt det andra stället". Vilket känns lite konstigt att skriva med tanke på att det är läkarprogrammet vi snackar om. Gah!
allegro
Inlägg: 36
Blev medlem: 06 maj 2008, 22:32

Re: Antagning PIL-08

Inlägg av allegro »

julls skrev:Så vart planerar du att komma in?

Linköping har tydligen också bra utbytesmöjligheter, inte som KI, men de duger. Jo jag har tänkt att det är ju ganska tufft att bo, leva och plugga i stockholm. Man måste åka kollektivt överallt, dvs lägga pengar på kort etc (i linköping är det bara att hoppa på cykeln, inom max 40 minuter kan man ta sig tvärs genom hel stan, jag bor längst norrut och har bara 10-15 minuter cykelväg in till stan, så det är riktigt värt), plus att boendet är märkbart dyrare. Egentligen så är nog allt lite dyrare. Och med studentbudget blir det tufft. Visstvisst, jobb vid sidan av, men då måste man ju hitta det och konkurransen är stor kan jag tänka mig.
Slutligen... jo, jag är fortfarande lite villrådig, men tanken på att flytta till Stockholm efter examen börjar kännas lite mer lockade för var dag.
I Linköping, annars väntar jag till våren och ser var jag hamnar då. Det du säger om ekonomin stämmer ju också, om du dessutom kan bo hemma (?) så slipper du lära dig stava till studieskulder. :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning PIL-08

Inlägg av Nils »

4 på 61 platser borde ge väldigt goda chanser till antagning redan i urval 1 och ännu bättre i urval 2 (det betyder dock inte att det med säkerhet inte blir någon med 5,0 som får riktigt otur).
Camilla_S skrev:Är det någon som vet hur stort överintag KI brukar göra och vilka kvoter det gäller?
Inför vårterminen var det totalt 8 platser. Det är dock lite svårt att säga hur det fördelar sig nu till hösten eftersom kvoternas inbördes storlekar ändras...
prometheus
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 maj 2008, 16:59

Re: Antagning PIL-08

Inlägg av prometheus »

är 3e reserv till KI i PIL-kvoten (45p). någon som har en kvalificerad gissning på om det räcker?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning PIL-08

Inlägg av Nils »

prometheus skrev:är 3e reserv till KI i PIL-kvoten (45p). någon som har en kvalificerad gissning på om det räcker?
Jag tror att det räcker.
Adrian
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 jul 2008, 15:12

Re: Antagning PIL-08

Inlägg av Adrian »

Hej!

Har reservplats 14 i PIL kvoten som har 66 platser (5 platsers överintag?). Finns det någon chans överhuvudtaget för mig att komma in? Mitt merivärde är 40.

//Adrian
prometheus
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 maj 2008, 16:59

Re: Antagning PIL-08

Inlägg av prometheus »

Adrian skrev:Hej!

Har reservplats 14 i PIL kvoten som har 66 platser (5 platsers överintag?). Finns det någon chans överhuvudtaget för mig att komma in? Mitt merivärde är 40.

//Adrian
jag mailade antagningsgruppen på KI och frågade om mina chanser (3e reserv) och fick följande svar:

"Tyvärr går det inte att svara på hur stora chanserna är för dig att komma in på LÄkarprogrammet. Det är viktigt att du tackar Ja till din plats så att du går vidare i andra urvalet.

Det är viktigt att känna till att det har gjorts ett överintag på 10 platser. Dessa platser är fördelade på betygsgruppen, högskoleprovsresultatsgruppen och PIL. Det är alltså något fler än 3 i din urvalsgrupp som måste tacka nej till sin plats för att du ska bli antagen. Det brukar alltid antas reserver i andra urvalet och dessa tas proportionerligt från de olika urvalsgrupperna. Det är dock omöjligt att säga hur det blir i år.."

ser kanske inte så ljust ut för någon av oss...
Skriv svar