Antagning PIL-08

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
Camilla_S
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 maj 2008, 16:13

Antagning PIL-08

Inlägg av Camilla_S »

Mailade idag Mariana på PIL och fick min intervjupoäng. Hon skrev:

"På den 7-gradiga skalan, där 7 är bäst, har du fått 5. Jag kan inte svara på om du blir antagen eller ej. KI har 61 platser för PIL och om jag drar ett streck vid 61 är det 4 personer med 5.0 som inte får plats. Lotten avgör. KI gör ett överintag. Jag har inte sett något beslut på hur många och i vilka kvotgrupper. Några antagna brukar falla ifrån, därför att de prioriterat andra orter och kommer in där."

Hur ska jag tolka detta? Jag vet ju inte hur många med 5 som kommer in, bara att 4 inte gör det. Räcker det alltså att 4 tackar nej eller blir antagna på högre prioriterat alt för att allamed 5 ska bli antagna?

Är det mycket att hoppas på, att 4 av 61 tackar nej?

Shit, hur ska jag kunna vänta ända till 10-15 juli??!
Tilda6
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 maj 2008, 18:44

Re: Antagning PIL-08

Inlägg av Tilda6 »

Jag sitter i precis samma sits, fick just veta att jag fick 5 poäng. Gränsen har legat på 4,5 tidigare men är det i det här läget eller är det när folk har blivit antagna i slutet? För om det är minimipoängen på de faktiskt antagna kan man ju hoppas att tillräckligt många brukar tacka nej till PIL-platsen så att även folk med 4,5 kommer in. Eller kan det vara så att gränsen höjs just i år? Hoppas hoppas inte. Är KI ditt förstahandsval Camilla? Jag kan tänka mig att många söker PIL bara för att vara på den säkra sidan, och en del lär ju komma in på en utbildning som dom helst vill, och alltså borde en del falla bort. Vi kanske klarar oss ändå :)
Camilla_S
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 maj 2008, 16:13

Re: Antagning PIL-08

Inlägg av Camilla_S »

Ja, KI är mitt förstahandsval.

Grejen är ju att de har minskat antal platser till PIL i år, men lika många kom till intervju (tror jag...) Därför är konkurrensen tuffare och kanske därför det hamnar på 5 i år.

Håller tummarna för oss båda!

(lite kul att både du och jag sitter och skriver i två olika forum samtidigt!)
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Antagning PIL-08

Inlägg av Solen08 »

Jag tror att ni båda blir antagna. Håller tummarna! det är ju 4 personer med 5 som inte får plats i urval 1. Sedan finns det ju urval 2 och efterantagning...Jag kan tänka mig att det inte är alla av de 61 som har KI som sitt första alternativ...
Det värsta är den långa väntan (förmodligen även efter 10-15 juli)
Camilla_S
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 maj 2008, 16:13

Re: Antagning PIL-08

Inlägg av Camilla_S »

Är det någon som vet hur stort överintag KI brukar göra och vilka kvoter det gäller?
julls
Inlägg: 25
Blev medlem: 08 maj 2008, 21:17

Re: Antagning PIL-08

Inlägg av julls »

Hej Camilla! Vad kul att det verkar gå bra för dig!
Själv har jag ingen koll på läget än, jag mailade Mariana igår kväll och jag har inte fått något svar än. Dröjde det lika länge för dig innan du hörde av henne? Jag vill jättegärna få svar från henne så snart som möjligt, du förstår mig säkert. :shock: Jättebra att du skriver den info du fått här, jag är tror att det borde bli ett par 4,5-or som blir antagna, eftersom alla som gått till intervju börl inte ha KI som förstahandsval, någon enstaka kanske inte är behörig...eller nåt. Så, vill du in på KI så räkna med att du gör det :)
Ha det så bra (alla ni andra på forumet också för den delen :) )
Camilla_S
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 maj 2008, 16:13

Re: Antagning PIL-08

Inlägg av Camilla_S »

Åh Julls! Har saknat dig litegrann, inte sett till dig här på ett tag. Jag mailade Mariana vid 10 på fm och hade fått svar vid 13 tror jag. Lite konstigt att hon inte svarat, men det kanske är många som frågar nu eller nåt. Hur ska du göra? Vill du hellre gå på KI än Linköping? Självklart vill jag in på KI, så jag håller mina tummar stenhårt :D
butchok
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 maj 2008, 08:21

Re: Antagning PIL-08

Inlägg av butchok »

julls skrev:Hej Camilla! Vad kul att det verkar gå bra för dig!
Själv har jag ingen koll på läget än, jag mailade Mariana igår kväll och jag har inte fått något svar än. Dröjde det lika länge för dig innan du hörde av henne? Jag vill jättegärna få svar från henne så snart som möjligt, du förstår mig säkert. :shock: Jättebra att du skriver den info du fått här, jag är tror att det borde bli ett par 4,5-or som blir antagna, eftersom alla som gått till intervju börl inte ha KI som förstahandsval, någon enstaka kanske inte är behörig...eller nåt. Så, vill du in på KI så räkna med att du gör det :)
Ha det så bra (alla ni andra på forumet också för den delen :) )
Om du inte har fått veta resultatet på intervjun än kan du logga in på studera.nu. De har lagt upp meritvärdet för PIL (kolla på din huvudanmälan, inte på den separata för PIL).
grolle
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 maj 2008, 15:48

Re: Antagning PIL-08

Inlägg av grolle »

butchok skrev:
Om du inte har fått veta resultatet på intervjun än kan du logga in på studera.nu. De har lagt upp meritvärdet för PIL (kolla på din huvudanmälan, inte på den separata för PIL).
Intressant!
För mig står det 55. Betyder det att de graderade mig 5,5 på intervjuskalan eller att jag har plats 55? Spelar egentligen ingen större roll för mig, då jag redan har fått en bekräftelse på att jag blir antagen (intervjupoäng=5,5). Men det vore ändå kul att veta exakt vad siffrorna står för.
butchok
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 maj 2008, 08:21

Re: Antagning PIL-08

Inlägg av butchok »

grolle skrev:Intressant!
För mig står det 55. Betyder det att de graderade mig 5,5 på intervjuskalan eller att jag har plats 55? Spelar egentligen ingen större roll för mig, då jag redan har fått en bekräftelse på att jag blir antagen (intervjupoäng=5,5). Men det vore ändå kul att veta exakt vad siffrorna står för.
Det är poängen och inte platsen.
Skriv svar