Karolinska Institutet - antagning utan PIL?

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
Yoyo
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 jun 2009, 21:00

Karolinska Institutet - antagning utan PIL?

Inlägg av Yoyo »

Hej!

Första posten Yay :)
Till HT 2010 kommer jag söka läkarutbildningen vid KI. Meritpoängen är redan inpluggade.
Hur är det med antagningen? På KI:s hemsida står det att 50 % av alla studenter får genomgå/genomföra PIL. Vad gör resterade 50 %? 'Slipper' de prov-, intervju- och lämplighetstester?

Läste dessutom att man ska skicka in ansökan om PIL senast 1 april - borde inte detta ske automatiskt i och med ansökan? Är lite förvirrad :?
Vad ska jag tänka på innan jag söker (saker att göra osv?)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Karolinska Institutet - antagning utan PIL?

Inlägg av Nils »

Hej! :)

För närvarande gör 50% PIL, 25% antas via betyg och 25% antas via högskoleprov. Detta kan dock hinna ändras till ht 2010. PIL är egentligen en "alternativ väg" till antagning.

PIL är ett särskilt urval där KI själva sköter genomförandet och poängsättningen; VHS hanterar sedan bara den administrativa antagningsprocessen. PIL måste därför genomföras lite tidigare än VHS antagningsprocess och ansökningarna behöver även göras till KI snarare än till VHS, vilket medför att datumen skiljer sig åt.

Om du tittar på antagningsdelen av hemsidan (läkarstudent.se) så bör de flesta av dina frågetecken rätas ut - men säg gärna till ifall det återstår några. :)
Skriv svar