Vilken "gräns" gäller vid särskilt urval i Umeå?

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
turesson
Inlägg: 6
Blev medlem: 06 jan 2009, 23:48

Vilken "gräns" gäller vid särskilt urval i Umeå?

Inlägg av turesson »

Hej!
Jag har fått olika uppgifter om vad som brukar krävas för att man ska få komma på intervju i Umeå. Min fråga är: Brukar 1,9 räcka (alltså inkl. extrapoäng + 0,3 för betyg)?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Vilken "gräns" gäller vid särskilt urval i Umeå?

Inlägg av empezar »

1,9 kommer nog inte räcka i höst.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vilken "gräns" gäller vid särskilt urval i Umeå?

Inlägg av Nils »

2,0 brukar räcka men det är väldigt osäkert hur gränsen kommer att gå nu till hösten; det blir färre platser att konkurrera om samtidigt som det införs en HP-kvot vilket lär dra till sig majoriteten av dem som har 1,9-2,0 före bonuspoängen. Det kan därför bli både lättare och svårare.

En komplicerande faktor är dessutom att man inte längre får förtur av att prioritera Umeå högre än sina konkurrenter; detta borde leda till lottning bland ansökande med 2,0. Man kan samtidigt spekulera att de som tidigare kallades med 1,9 (motsvarar nuvarande 2,0) och Umeå som #1 stod för en stor andel av dem med 1,9 som sökte till Umeå; varför skulle någon med en poäng som ligger "på gränsen" söka till Umeås intervju-urval med Umeå på 3:e plats? Dessutom blir det troligen färre i 2,0-skiktet som sätter Umeå högst när det inte längre ger ökad chans för antagning att göra så; därför bör nästan antalet intervju-kallelser per intervju-antagningsplats öka (dock ej sagt att just det kommer att hända).

Kort sagt:
Ansök för säkerhets skull men var beredd på att det kanske inte går som du hoppas.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Vilken "gräns" gäller vid särskilt urval i Umeå?

Inlägg av empezar »

Men 1,9 i höst är ju värt lika mycket som 1,8 tidigare, och har någon någonsin blivit kallad med 1,8 poäng inför intervjun?
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vilken "gräns" gäller vid särskilt urval i Umeå?

Inlägg av Nils »

Urgh, jag har uppenbarligen inte min formtopp efter närmare 12 timmar hemifrån efter 5½ timmar sömn. Har redigerat mitt föregående svar för att göra det mera korrekt.
turesson
Inlägg: 6
Blev medlem: 06 jan 2009, 23:48

Re: Vilken "gräns" gäller vid särskilt urval i Umeå?

Inlägg av turesson »

ok, tack för kloka svar. Jag gör ett försök och söker även i särskilt urval, hoppas dock på mitt litet säkrare kort (20,0 + 1,6)
Skriv svar