Utformning Begåvningstest PIL?

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
zook
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 maj 2008, 18:22

Utformning Begåvningstest PIL?

Inlägg av zook »

Hej!

Är det någon som vet hur begåvningstesten är utformade?
Vilken typ av frågor som ingår osv...

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Utformning Begåvningstest PIL?

Inlägg av Nils »

Det du behöver kunna är i princip huvudräkning, talserier (lista ut vilket nummer som saknas), logik (om A>B och B>C, är C>A?), problemlösning och visuell igenkänning av mönster...

Det är också väldigt kort om tid per uppgift.
Zou
Inlägg: 31
Blev medlem: 11 maj 2008, 20:56

Re: Utformning Begåvningstest PIL?

Inlägg av Zou »

Vad innefattar "problemlösning"? Kan du ge något exempel?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Utformning Begåvningstest PIL?

Inlägg av Nils »

Zou skrev:Vad innefattar "problemlösning"? Kan du ge något exempel?
Typ att man får ett problem, några premisser och några ledtrådar. Har tyvärr inget exempel att ge, det är mer än 20 månader sedan jag gjorde PIL...
julls
Inlägg: 25
Blev medlem: 08 maj 2008, 21:17

Re: Utformning Begåvningstest PIL?

Inlägg av julls »

Det kommer uppgifter i klass med:
Om en del däggdjur är hundar och alla hundar är bruna, vilket påstående är korrekt?

a) alla bruna däggdjur är hundar
b) alla hundar är däggdjur
c) en del däggdjur är bruna

Den denna uppgiften är fascinerande nog påhittad av mig, de som kommer på pil har en aning mer sofistikerade svarsalternativ, där man kan tänka sig att t o m alla passar in, dock är inte så fallet för det är alltid ett enda svarsalternativ som täcker in uppgiften och lämnar inga kryphål. Typ.

Sen kommer även en hel del 3D tänkande. Typ du står i väst (i ett koordiatsystem à la en kub) och går 15 i riktning öst, 30 i riktning norr och 15 upp. Sen har man fyra svarsalternativ att välja mellan, observera att de då är i 2D. Dvs, om du tittar från väst och går till öst, så syns det inte i 2D-perspektiv.

Det finns inte mycket man kan göra för att förbereda sig tycker jag, det bästa är att helt enkelt ta det lugnt, det finns ingen tid alls att stressa upp sig på, för att man har bara nån enstaka minut per uppgift. Det bästa som går att göra är helt enkelt att ladda upp med sömn, en bra matsäck, och en stor termos kaffe :P
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Utformning Begåvningstest PIL?

Inlägg av Nils »

Personligen tränade jag lite med Illustrerad Vetenskaps lilla häfte "höj din IQ" (från länge sedan, typ renässansen) för att få hjärnan i rätt "stämning".
julls
Inlägg: 25
Blev medlem: 08 maj 2008, 21:17

Re: Utformning Begåvningstest PIL?

Inlägg av julls »

Haha, jag tror att jag kommer ganska lätt i rätt stämning efter alla sommarveckor då jag satt i solen på balkongen och pysslade med en hög Hjärngympa som jag samlat på mig under året :lol: Så det är något jag rekommenderar också, att sitta på soliga balkonger.
zook
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 maj 2008, 18:22

Re: Utformning Begåvningstest PIL?

Inlägg av zook »

Tack för alla svar och tips!!
Dr portalen
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 apr 2008, 21:31

Re: Utformning Begåvningstest PIL?

Inlägg av Dr portalen »

Vet någon var man kan köpa gamla "Illustrerad Vetenskaps" Hjärngymnastik?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Utformning Begåvningstest PIL?

Inlägg av Nils »

Dr portalen skrev:Vet någon var man kan köpa gamla "Illustrerad Vetenskaps" Hjärngymnastik?
Inte personligen.

Denna sida kan dock kanske vara en bra utgångspunkt:
http://www.illvet.se/Crosslink.jsp?d=187
Skriv svar