Särskilt urval LiU HT 2014, tillgodoräknande

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
Emmy
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 aug 2013, 15:32

Särskilt urval LiU HT 2014, tillgodoräknande

Inlägg av Emmy »

Hej!
Vore kul och höra om det finns fler här som ska söka in till läkarprogrammet i Linköping nu till hösten via särskilt urval, och vad ni söker med för HP-resultat?
Jag har själv ansökt och skrev 1,65 på vårterminens prov, och tycker att det borde räcka!? :)
Undrar även om någon vet hur det är med tillgodoräknande av första kursen som heter "HEL" som man läser tillsammans med de andra vårdprogrammen? Jag är sjuksköterska men har läst min utbildning i Lund, har läst allt som den verkar innehålla men har ju inte gått specifikt den kursen med det namnet...
Tacksam för respons!
Emmy
AMB
Inlägg: 125
Blev medlem: 24 nov 2012, 17:23

Re: Särskilt urval LiU HT 2014, tillgodoräknande

Inlägg av AMB »

Hej, kan säga dig direkt att det inte går att tillgodoräkna, jag har själv fört en långvarig kamp för att få mina SSK studier tillgodoräknade i Linköping, överklagat till högsta instans, men de godkänner inte andra kurser, trots innehållet i dem är identiskt, skälet jag får är att HEL kursen är just HELkursen o så heter ju ingen av mina kurser från SSK !
putsan
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 maj 2014, 15:12

Re: Särskilt urval LiU HT 2014, tillgodoräknande

Inlägg av putsan »

Hej!

Kul att du ska söka Emmy, du borde komma in. Håller tummarna! :)
Synd att man inte kan tillgodoräkna sig, även väldigt konstigt för den delen.

Jag är också sjuksköterska och tänkte söka till läkarprogrammet genom det särskilda urvalet om ett år. Ska "bara" läsa till behörigheterna och få ett bra resultat på högskoleprovet. Tips inför det förresten? Tyckte du/ni att det var svårt?!

Lycka till!
Emmy
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 aug 2013, 15:32

Re: Särskilt urval LiU HT 2014, tillgodoräknande

Inlägg av Emmy »

AMB: Åh, vad trist. Låter ju som ett ganska märkligt system; kunskaperna är väl ändå det viktigaste inte vad kursen heter? Menmen, får väl glädjas över att den förhoppningsvis inte kommer kännas särskilt svår att ta sig igenom :)
Putsan: Tack så mycket! :) Roligt att du med ska söka:) Jag gick natur på gymnasiet men bytte sedan inriktning (fick jag ångra i efterhand!) så hade A-kurserna och matte A-D men har nu fått läsa till Kemi 2, Fysik 2 och biologi 2 under hösten och våren
på NTI-skolan (distanskurser via komvux).
Tycker det har fungerat jättebra! Flexibelt när du vill plugga, och man kan välja studietakt själv. Alla prov, uppgifter och laborationsrapporter skrivs direkt i datorn, i vissa kurser får man komma och laborera i sal beroende på vilken stad man bor i.
Krävs en hel del självdiciplin, och jag tycker att NTI har ganska höga kunskapskrav för att motsvara gymnasienivå, men eftersom jag söker på högskoleprovet (och du med?!) så behövde jag heller inte få A i ämnena vilket minskade stressen :)
Skrivit HP två gånger. Första gången i höstas (i stort sett oförberedd) och fick då 1,4. Sedan nu inför våren registrerade jag mig på hp-guiden.se och betalade för vip-medlemskap. Verkligen att rekommendera! Visst, det kostar en hel del men det var definitivt det som gjorde att det gick så mycket bättre andra gången, trots att jag började plugga bara några veckor innan. Höjde kvant-delen från 1,2 till 1,8. Så värt att överväga!
putsan
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 maj 2014, 15:12

Re: Särskilt urval LiU HT 2014, tillgodoräknande

Inlägg av putsan »

Jag tänker att det är värd den tiden man får lägga på att läsa till behörighet, om man vet att man vill läsa läkarprogrammet. Man ska ju ändå jobba tom runt 65-årsåldern... :)

Vad gäller NTI-skolan; eftersom att det är på distans antar jag att man kan söka var än man bor i vårt avlånga land? Jag bor nämligen i Linköping, så vore ju ganska smidigt om det gick.

Har faktiskt anmält mig på hpguiden (vip-medlemskap). Det verkar himla matnyttigt och användbart. Kämpar dock fortfarande med den kvantitativa delen som inte är min starka sida. Känns som man behöver "knäcka en kod" och lära sig hur frågorna är ställda, verkar rent logiskt egentligen inte så överdrivet svårt.

Hoppas att du kommer in nu till höst! :)
Om du inte redan bor i Linköping kan jag säga att det är en mycket trevlig, lagom stor stad!
Emmy
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 aug 2013, 15:32

Re: Särskilt urval LiU HT 2014, tillgodoräknande

Inlägg av Emmy »

Precis så tänker jag med, man ska jobba hela livet och det är ju oändligt många år även om man inte börjar studera när man är 19 :)
Behåller vi samma regering lär vi få jobba tills vi är 70 ;)

NTI är distans och du kan bo var som helst; du ansöker via komvux i din hemkommun (vet inte om alla kommuner samarbetar med NTI-skolan men om din gör det så kan du läsa där). Allt är på distans; uppsatser, tentor och laborationer. Tycker det fungerade hur bra som helst och det var lärorikt!

Med HP-guidens hjälp kommer det säkert gå hur bra som helst för dig! Gör inte massa uppgifter förrän du gått igenom och förstått all den matte som de ger förklaringar och lösningsförslag till, tror det är så du lär dig bäst.

Tack!!
Bor i Stockholm nu, men varit på några Linköpingsbesök och tycker det verkar riktigt mysigt :)

Lycka till med studierna! Allt är möjligt bara man vill :)
Skriv svar