Kompletteringar till KIs specialantagning?

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Kompletteringar till KIs specialantagning?

Inlägg av Bjorkman »

Hejsan, måste kolla en grej med er jag har svårt att hitta info om.. KIs PIl-anatgning. Behöver man den särskilda behörigheten när man skickar in sin ansöka eller kan man komplettera, som "vanligt", i juni..?
Det ser ut som att det inte funkar så med Umeås specialintag men KI..?

Mvh Björkman
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kompletteringar till KIs specialantagning?

Inlägg av Nils »

Jag tror att man kan komplettera behörighet i efterhand men för säkerhets skull bör du kolla med deras studievägledning.
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Kompletteringar till KIs specialantagning?

Inlägg av Bjorkman »

Tack Nils. :) Ja, det är nog bäst, jag slängde iväg ett mail till två studievägledare på KI. Jag skall rapportera här vad jag får för svar.
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Kompletteringar till KIs specialantagning?

Inlägg av waterflash »

Hej igen:=)

Men det krävs väl fortfarande SLUTBETYG dvs minst godkänt i fy B, Ke B, Bi b och Ma D? Menar man måste väl ha ett betyg även om det är "dåligt" så måste man väl ha läst kurserna och fått ett betyg för att söka på både HP och PIL? Eller kan man söka på HP resultat oavsett om man inte har slutbetyg?
:D
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kompletteringar till KIs specialantagning?

Inlägg av Nils »

waterflash skrev:Hej igen:=)

Men det krävs väl fortfarande SLUTBETYG dvs minst godkänt i fy B, Ke B, Bi b och Ma D? Menar man måste väl ha ett betyg även om det är "dåligt" så måste man väl ha läst kurserna och fått ett betyg för att söka på både HP och PIL? Eller kan man söka på HP resultat oavsett om man inte har slutbetyg?
:D
Som jag uppfattar reglerna så krävs inget slutbetyg för deltagande i PIL - de enda kraven som anges på ansökningsblanketten är antingen högskoleprov eller tidigare inbjudan. Därmed bör t.ex. tredjeårs-gymnasister kunna ansöka via PIL.
(jag vill dock inte garantera att detta stämmer utan att ha fått det bekräftat av KI:s studievägledare)
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Kompletteringar till KIs specialantagning?

Inlägg av Bjorkman »

Hej igen!

Så har jag förstått det med men skall kolla upp det.
Det skulle betyda att man (läs jag.. :wink: ) kan söka med 25:4-regeln om man är berättigad till den med ett HP-resultat och den särskilda behörigheten, exempelvis.

Måste ju kolla upp vilka möjligheter man har.. :mrgreen:
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Kompletteringar till KIs specialantagning?

Inlägg av waterflash »

Så 25:4 regeln finns kvar? Aja det är inte aktuellt för mig:( är ju bara 21..


Men 25:4 ger dig alltså grundläggande behörighet då?=)
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Kompletteringar till KIs specialantagning?

Inlägg av Bjorkman »

Ja, det gör den. Men jag vill ju fixa grundläggande behörighet genom ett riktigt betyg också, och jag är ju på god väg så.. Även om jag mot förmodan skulla komma in med ett schysst HP-resultat hade det varit skönt att ha ett bra Slutbetyg - man vet ju aldrig vad som kan hända, better safe than sorry.. :wink:

Fixade ett del-MVG i HiA idag, ett av tre prov, skönt.. Jag läste 900p i höstas och ser ut att fixa 900p under våren plus kanske 100p i sommar (GeA). :) Så det är väl egentligen lika bra att köra på när jag påbörjat det men man kan ju alltid söka och PIL ändå och se.....

Hur går det för dig då waterflash?
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Kompletteringar till KIs specialantagning?

Inlägg av waterflash »

Hej igen:P

Jag vet inte, alltså jag har ju läst klart alla mina 2350p och har MVG i allt och har läst allt för meritpoäng 2,5 + behörighet i Allt...Men har inte tagit ut själva slutbetyget ännu, leder typ av pluggberoende eller något, söker nya kurser konstant sjukt nog... Sökt franska steg 4 och 5 och spanska steg 2 haha men kommer ALDRIG få MVG i dem så vet inte varför jag inte bara ger upp?

Har du MVG i fysik A kemi A och biologi A sedan förra terminen då? Eller läser du alla naturvetenskapliga denna, såg ju vad du läste i förra inlägget men vad har du gjort klart?

En kurs som är hemsk som sagt är SVENSKA B haha..litteratur och strunt..

Jag blev lite orolig över en grej, folk säger att Engelska B skall ingå i grundläggande behörighetskurser, men just nu får man ju meritpoäng för den, och eftersom att vi studerar utefter dem premisserna så kan dem väl inte ändra utan att ge god framförhållning och så?

Du verkar verkligen ambitiös, jag sa också till mig själv att jag skulle läsa 900p termin men slutade med att jag förlängde hit och dit, har IG i typ massa kurser som jag "hoppade" av men har MVG i ännu fler så det ordnade sig...men 900p är verkligen mycket...särskilt om du också gör prövningar och läser in allt själv!

/Daniella:=)
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Kompletteringar till KIs specialantagning?

Inlägg av Bjorkman »

Oki-doki.. Det verkar inte vara något problem med att komplettera till den 18:e juni. Men det känns väl skönt att vara färdig gissar jag..

Aha! Du var färdig! Plocka ut betyget!! Eller fixa ett halvt merit-poäng till..? Kul att ha en massa extra men har du det du behöver så - fixa det! Hade jag gjort iallafall. :)
Förstår vad du menar dock.

Jajamensan, A-kurserna är fixade, dem är lugna! Nu är det B-kurserna, kärnämnena och fylla ut med poäng (o meritpoäng!).
Jag gillar Svenska B, både att skriva men framförallt litteraturhistoria! 8)

Hehe, tack..? ;) Nja, jag har ju inte varit ambitiös sedan i höstas så det kanske går över..? (Hoppas inte det dock!).
Du har ju fixat ditt fint, hur lång tid tog det..?

När kan det ändras tro, EnB, om det skall bli en särskild behörighet. Hade varit lite illa, då får man leta fler meritpoäng.....
Skriv svar