Ändrad antagning för Umeå Universitets läkarprogram

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Ändrad antagning för Umeå Universitets läkarprogram

Inlägg av Nils »

[död länk]

För att summera:
* UmU måste införa en HP-kvot
* 4xMVG ger +0,3 istället för att 3xMVG ger +0,2
* Endast 3 år av relevant arbetslivserfarenhet ger +0,1
* Intervjuresultatet kommer att väga tyngst i avgörandet av vem som blir antagen
* Man kan inte längre förbättra sina chanser i UmU:s alternativa urval genom att placera UmU högst
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Ändrad antagning för Umeå Universitets läkarprogram

Inlägg av empezar »

Personlig assistans räknas som relevant arbetslivserfarenhet, för de som undrar.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Ändrad antagning för Umeå Universitets läkarprogram

Inlägg av empezar »

Nils, tror du att 2,2 ger garanterad antagning till höstterminen 2009?

Tror du den nya HP-kvoten, 55 nya platser runtom i landet och hårdare regler ang arbetslivserfarenhet rentav kommer att göra att man blir garanterad antagning med 2,1?
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ändrad antagning för Umeå Universitets läkarprogram

Inlägg av Nils »

Av princip vill jag inte gärna "garantera" någonting när det gäller förändrade urvalsmetoder, särskilt när det är så många förändringar som det blir i Umeås fall - det är för svårt att förutsäga hur alla ändringar kommer att samspela, särskilt när det är så många mänskliga beslut inblandade.

Jag skulle dock gissa att 2,2 lär sitta rätt så säkert, under förutsättning att man får godkänt på intervjun. 2,1 torde också räcka men inte med lika stor säkerhet.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Ändrad antagning för Umeå Universitets läkarprogram

Inlägg av empezar »

Sitter och spånar på det här igen nu.

Inför HT09 kommer det vara ~49 intervjuplatser i stället för 60 (fast jag vill minnas att 65 antogs till våren). För att väga upp denna förlust av 11 platser kommer 24 renodlade högskoleprovplatser att finnas bara i Umeå. Totalt i landet kommer det bli 15(+24) nya renodlade högskoleprovplatser. Detta motsvarar ett helt lärosätes högskoleprovplatser. De extra BG/HP- och BF/HP-platserna kommer inte ge någon effekt på högskoleprovkraven då dessa redan nått så låga nivåer.

Med det nya systemet kommer 30 procent av de sökande i intervjukvoten ges förtur till läkarprogrammet efter väl genomförd intervju. Detta innebär att den med högst resultat utan ett bra intervjuresultat hamnar på plats 15. Om jag då ser till mig själv som hamnade på plats 24 inför vårterminen borde jag då hamna på plats 39 (plus några platser, antar jag, eftersom det är inför höstterminen). De 24 nya högskoleprovplatserna borde skörda en hel del av de höga resultaten i intervjukvoten. Räknar man konservativt borde åtminstone 12 av platserna (50 procent) gå till personer med högre eller samma resultat som mig (dvs de med 1,8+0,3 eller högre). Detta borde alltså kompensera för de förlorade intervjuplatserna.

De nya högskoleprovplatserna runtom i landet borde även bidra till att kraven sänks i Umeå, åtminstone tillräckligt för att kompensera det ökade söktrycket inför höstterminen. De högre kraven för att få tillgodoräkna sig arbetslivserfarenhet bör också stärka min konkurrenskraftighet. Slutligen bör bortfallet av prioriteringsfördelar också gynna mig, eftersom färre lär placera Umeå högst upp.

För att sammanfatta allt det här känner jag mig alltså ganska säker med 1,7+0,3+0,1. Men självklart inte säker nog för att helt strunta i att plugga inför nästa högskoleprov :roll:
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Wallraffer
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 apr 2008, 20:47

Re: Ändrad antagning för Umeå Universitets läkarprogram

Inlägg av Wallraffer »

Vad har det krävts tidigare för att bli kallad till intervju? 1,7 + extra poäng?

Tror ni att 1,7 kommer att krävas fortsättningsvis eller kommer gränsen att öka i om det minskade antalet intervjuplatser? Iofs kommer det ökade antalet hp-platser som du nämnde empezar att dränera sökande med bra hp-resultat... Hum klurigt.. :)
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Ändrad antagning för Umeå Universitets läkarprogram

Inlägg av empezar »

Det har krävts 1,9 inkl bonuspoäng, så du har kunnat bli kallad med 1,6 om du har arbetslivserfarenhet och MVG i tre ämnen.

Nu inför hösten så kommer bonuspoängen antagligen bli mycket viktigare som du säger. Men eftersom intervjuerna sker innan själva antagningen sker så kommer ju även de med högt HP-resultat bli kallade. Tro det eller ej, men många med 2,0 tror att det finns en risk att de inte blir antagna. Därför tror jag många kommer att söka i bägge kvoterna - därmed blir det nog inte lättare att bli kallad.

Dessutom är det färre platser till intervjukvoten, och frågan är då om de kallar lika många som innan eller om de justerar antalet som blir kallade också - i så fall blir det ännu svårare att bli kallad till intervjuerna i sommar. Blir man kallad så lär 2,1 inkl bonuspoäng dock räcka, detta eftersom så pass många med 1,8 och högre HP-resultat blir antagna i HP-kvoten. Den stora frågan är då hur många av dessa 1,8+:or som har 0,3 bonuspoäng från betygen. Om det är en stor andel så kommer 2,1 absolut att vara ett säkert kort tror jag. Om det är en liten andel, så kommer man nog behöva 2,2 för att vara garanterad antagning. Det går ju än så länge bara att sia om eftersom vi inte sett någon statistik ännu. Och när vi väl fått se statistik så är det dags att byta system i Umeå igen :roll:
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Ändrad antagning för Umeå Universitets läkarprogram

Inlägg av Bjorkman »

En fråga.. Borde det inte stå "eller 3 års relevant arbetslivserfarenhet"?
0,1 för sökande med medellång vårdutbildning (sjuksköterskor, sjukgymnaster, arbetsterapeuter m fl) och 1 års relevant arbetslivserfarenhet eller sökande med 3 års arbetslivserfarenhet.
Eller menar de verkligen tre års arbetslivserfarenhet, från vilket jobb som helst, som tidigare? Jag var nästan säker på att all arbetslivserfarenhet man kan tillgodoräkna sig vid den särskilda antagningen vid UMU skulle vara "relevant" eller läser jag det bara fel?
Taget härifrån:

http://www8.umu.se/medfak/utbildning/la ... gning.html

Edit: Hmm.. Även länken din, ovan, säger:
Ansökande med medellång vårdutbildning och 1 års relevant arbetslivserfarenhet eller 3 års generell arbetslivserfarenhet skall få +0,1.
Edit 2: Men även UMUs blankett för det särskilda urvalet säger "3 års arbetslivserfarenhet inom vården", så, vad stämmer? :?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Ändrad antagning för Umeå Universitets läkarprogram

Inlägg av empezar »

Det är 3 års relevant arbetslivserfarenhet som fordras. Sidorna du saxat information från är inte uppdaterade.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Skriv svar