PIL inför HT08

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

PIL inför HT08

Inlägg av Nils »

Här är ett diagram över poängfördelningen vid vårens PIL...


[bild borttagen]
Sia
Inlägg: 16
Blev medlem: 06 maj 2008, 21:38

Re: PIL inför HT08

Inlägg av Sia »

Tack för det infot, Nisse! :)
Så lägsta poäng var 14 och högsta 43? Hmm... intressant. Får hoppas att jag hamnade i gröna stapeln.
ClipClop
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 maj 2008, 07:42

Re: PIL inför HT08

Inlägg av ClipClop »

En fråga bara... Påverkar ens resultat på provet rankningen efter intervjuerna? Såvitt jag vet poängsätter båda intervjuarna folk. Har provresultatet då någon ytterligare relevans eller har poängen spelat ut sin rätt efter att man fått 31+ och tagit sig över tröskeln?
julls
Inlägg: 25
Blev medlem: 08 maj 2008, 21:17

Re: PIL inför HT08

Inlägg av julls »

Nu har jag en potentiellt dum fråga, men hur ser antagningen via PIL ut? Spelar betyg/HP nån roll om det går bra på intervjun? Eller är det så att (om världen skulle vändas upp och ner och) om jag inte skulle greja 20.0 så skulle jag ändå kunna komma in om, hypotetiskt sagt, intervjun gick superbra?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: PIL inför HT08

Inlägg av Nils »

Det jag har hört tidigare är att rangordning efter intervjuerna sker enligt detta:
* Intervjupoäng
* Vid lika intervjupoäng: provpoäng
* Vid även lika provpoäng: högskoleprovet

(Vill dock ej lova att det gäller idag. Ska kolla upp det inför nästa uppdatering framåt sommarlovet.)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: PIL inför HT08

Inlägg av Nils »

julls skrev:Nu har jag en potentiellt dum fråga, men hur ser antagningen via PIL ut? Spelar betyg/HP nån roll om det går bra på intervjun? Eller är det så att (om världen skulle vändas upp och ner och) om jag inte skulle greja 20.0 så skulle jag ändå kunna komma in om, hypotetiskt sagt, intervjun gick superbra?
Intervjuarna lägger viss vikt vid betygen (de indikerar trots allt studieförmåga) men att hamna ett eller två VG:n från 20,0 borde inte vara något egentligt problem i deras ögon.
julls
Inlägg: 25
Blev medlem: 08 maj 2008, 21:17

Re: PIL inför HT08

Inlägg av julls »

Alright, men det är inte helt och fullt allt jag frågade om. Är det så att om man är på intervju och får väldigt bra poäng, ponera bäst av alla (det är så trevligt att fantisera ;) ), kommer man in då? Alltså att allt det här med BG- och HP-kvoter spelar ingen roll, att poängen från intervjun säger att "nu är du antagen till läkarprogrammet", alt. om man inte får bra poäng: "ingen chans att du kommer in på de där 50%-en som tillsätts via PIL"?
Hmmm, jag kanske bara är trög...
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: PIL inför HT08

Inlägg av empezar »

julls skrev:Alright, men det är inte helt och fullt allt jag frågade om. Är det så att om man är på intervju och får väldigt bra poäng, ponera bäst av alla (det är så trevligt att fantisera ;) ), kommer man in då? Alltså att allt det här med BG- och HP-kvoter spelar ingen roll, att poängen från intervjun säger att "nu är du antagen till läkarprogrammet", alt. om man inte får bra poäng: "ingen chans att du kommer in på de där 50%-en som tillsätts via PIL"?
Hmmm, jag kanske bara är trög...
Själva PIL-testet är ju bara en gallring av sökanden så att de slipper intervjua allihopa. Sen används det ju som Nils säger för att särskilja sökanden som presterar lika bra på intervjun.

För att antas måste du alltså prestera bra på PIL-testet (dvs bli kallad till intervju) och sedan prestera bra på intervjun. Om du var tvungen att få högt på PIL-testet för att kunna antas skulle det ju vara helt meningslöst att kalla folk som ligger på gränsen till att bli kallade. Eller hur? Någonstans måste man ju dra gränsen.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
julls
Inlägg: 25
Blev medlem: 08 maj 2008, 21:17

Re: PIL inför HT08

Inlägg av julls »

Jag pratar om poängen man får för intervjun (de måste ju kunna rangordna oss efter våra prestationer på intervjun liksom), inte poängen på PIL-testet.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: PIL inför HT08

Inlägg av empezar »

Ledsen, läste fel :)

Enligt Nils hemsida står det ju att 4,5 (på en skala från 1 till 7) krävts för antagning. Då kanske man kan dra slutsatsen att 5 eller högre garanterar antagning, utan att behöva särskiljas med HP och PIL-testpoäng?

Nils kanske har mer utförlig statistik på hur intervjupoängen fördelats under tidigare terminer?
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Skriv svar