Spekulationer: 2,9 i Umeå i vår?

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Spekulationer: 2,9 i Umeå i vår?

Inlägg av empezar »

Hur stor chans har man?

Hur stor chans hade man i våras? Går det ens att veta?

Att man kommer in med 1,01 på intervjun (dvs 2,91) är ganska troligt, det vet jag.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Spekulationer: 2,9 i Umeå i vår?

Inlägg av Nils »

empezar skrev:Hur stor chans har man?

Hur stor chans hade man i våras? Går det ens att veta?

Att man kommer in med 1,01 på intervjun (dvs 2,91) är ganska troligt, det vet jag.
Jag har för mig att samtliga med 2,9 som rangordnade Umeå som #1 blev antagna de gånger som 2,9 har varit aktuellt.

Prioriterar man Umeå lägre än #1 torde chansen dock sjunka rätt snabbt.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Spekulationer: 2,9 i Umeå i vår?

Inlägg av empezar »

Wow. Då är allt som krävs inför vårantagningen troligen 1,6 på HP om man har 0,3 bonuspoäng alltså. Det känns ju väldigt betryggande för min del.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Spekulationer: 2,9 i Umeå i vår?

Inlägg av Nils »

empezar skrev:Wow. Då är allt som krävs inför vårantagningen troligen 1,6 på HP om man har 0,3 bonuspoäng alltså. Det känns ju väldigt betryggande för min del.
Försök dock få summa 2,0 eller bättre inför intervjuerna - det var ju lite grann på håret som 1,9 räckte till de senaste vårterminerna...
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Spekulationer: 2,9 i Umeå i vår?

Inlägg av empezar »

Jag hoppas på 2,1 eller högre inför intervjuerna.

Borde dock inte chanserna för 1,9 inför intervjuerna vara högre nu i vår än förra våren?
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Spekulationer: 2,9 i Umeå i vår?

Inlägg av Nils »

Lite grann.
BF/HP i Uppsala och BG/HP+BF/HP i Linköping bidrar en del och borttagningen av HA lär rensa rätt bra i 1,9-skiktet (och även lite i 1,8-skiktet) för högskoleprovet.

Effekterna i Umeå beror dock på hur många som nationellt söker sig även dit; eftersom det finns en del som tycker att stället ligger för långt bort och andra som bara kan tänka sig sitt lokala lärosäte så kommer effekten på Umeå att dämpas, särskilt ifall norrlänningar också är lite obenägna att söka sig längre bort.

Resultatet av höstens antagning (statistik bör komma upp på sidan om ca 2 veckor hoppas jag) får fungera som en fingervisning om vart antagningskraven är på väg.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Spekulationer: 2,9 i Umeå i vår?

Inlägg av empezar »

Varför skulle norrlänningar vara mindre benägna att studera på annan ort än Umeå? :)
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Spekulationer: 2,9 i Umeå i vår?

Inlägg av Nils »

empezar skrev:Varför skulle norrlänningar vara mindre benägna att studera på annan ort än Umeå? :)
Avstånd till familjen, en del bor redan i Umeå o.s.v.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Spekulationer: 2,9 i Umeå i vår?

Inlägg av empezar »

Nåväl. Jag tror inte att det är någon nämnvärd inkongruens mellan tendensen att studera på annan ort hos norrlänningar och övriga svenskar.

Det är väl snarare så att folk inte vill flytta till Umeå pga det dåliga läget (i Sverige) jämfört med övriga orter. Det är dessutom kallt och förjävligt, och är en rätt liten stad.

Det är ju dock bara spekulationer.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
grolle
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 maj 2008, 15:48

Re: Spekulationer: 2,9 i Umeå i vår?

Inlägg av grolle »

Hej Empezar!

Jag har personlig erfarenhet av vad som krävdes för att bli antagen via intervju till både VT och HT 08. Inför VT08 tror jag att alla med meritvärdet 1,9 som prioriterat Umeå i första hand blev kallade till intervju. Totalt var det 87 som godkändes på intervjun, men av dessa var det ca 10 personer som ändå inte kom in. Kommer inte ihåg den exakta siffran men tror att de från plats ca 40-50 och upptåt alla hade 2,9 i meritvärde efter intervjun. Det är tydligen så att de lottar mellan de med lika meritvärde, jag och tio andra drog en nitlott. Räkna inte med 1,01 på intervjun, det är väldigt få som får det.

Till HT08 ansökan lästa jag upp några betyg för att bättra mina chanser och hade meritvärdet 3,1. Det gjorde att jag var helt säker på att bli antagen. Jag tror att det till HT08 krävdes minst 2,0 med Umeå som prio ett för att bli kallad till intervjun. En kompis till mig sökte med just 2,0 och Umeå som prio ett. Efter intervjun drog även denna vän en nitlott o hamnade långt ner på listan. Blev heller inte antagen i andra urvalet men fick ett telefonsamtal någon vecka innan upprop och blev till slut antagen. Efter uppropet är det minst en person till som blivit kallad, lite svårt att hålla koll på alla nya ansikten :).

För VT07 och VT08 har det räckt med 2,9 om man inte haft otur. Jag skulle tro att det räcker med 2,9 även kommande VT antagning pga lägre söktryck, utökning av antalet platser och större HP, HP/BG kvoter på andra universitet. Annars är Umeå liten stad men ändå ganska trevlig. Nästan alla studenter bor på gångavstånd till universitetet. Det blir ofta en bra sammanhållning just för att alla bor på samma ställe. Jag har bott här i några år och tycker inte att vintrarna är så farliga, många tycker dock att mörkret på vinterhalvåret är jobbigt. Det är heller inte så avsides. Flyg till Stockholm tar bara 1 h. Fast är man en storstadsmänniska bör man fundera minst två gånger innan man flyttar upp till Umeå.
Skriv svar