Erfarenheter från PIL

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
nzqrc
Inlägg: 38
Blev medlem: 06 aug 2008, 23:39

Erfarenheter från PIL

Inlägg av nzqrc »

Jag ämnar söka till KI via PIL för vårterminen, och tänkte passa på att fråga om någon här som blivit antagen via PIL, förslagsvis nu till höstterminen skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter av prov och intervju. Jag har börjat ladda lite redan nu... :)
julls
Inlägg: 25
Blev medlem: 08 maj 2008, 21:17

Re: Erfarenheter från PIL

Inlägg av julls »

Det är lugnt. Gör så många olika iq-test som du kan hitta på internet, så att du lär dig "rätt sätt att tänka". förutom själva testet ska man också skriva ett personligt brev där man ombeds berätta om sitt liv på några få sidor... så tänk lite på det också.
De intervjuråd som Nils har på läkarstudent.se är riktigt bra. Intervjun med läraren/läkaren går ut på att kolla om man klarar plugget och inte kommer hoppa av utbildningen. Intervjun med psykologen är nog mer personlig, de ska förmodligen utvärdera ens personlighet och mognad. Tänk på vad målet med intervjun är när du formulerar svaren på frågorna.
Jag har i någon tidigare tråd skrivit exempel på hur uppgifterna på pil-testet kan se ut, de är inte traditionella iq-testuppgifter, jag blev lite förvånad när jag såg testet i våras. Lycka till! Och ta det lugnt, det är väldigt lite tid på testet, så förlora ingen tid på att vara nervös. :)
Senast redigerad av Nils den 17 nov 2009, 14:13, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Korrigerade en inaktuell webbadress. /Admin
nzqrc
Inlägg: 38
Blev medlem: 06 aug 2008, 23:39

Re: Erfarenheter från PIL

Inlägg av nzqrc »

Jag är nog mest intresserad av lite berättelser om hur det var att söka, hur intervjuerna var. Vad man tyckte om och inte osv. Lite mer personal accounts helt enkelt.
Skriv svar