Komplettering inför PIL VT 09

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
nzqrc
Inlägg: 38
Blev medlem: 06 aug 2008, 23:39

Komplettering inför PIL VT 09

Inlägg av nzqrc »

Hej,

Första posten, och jag verkar vara tidigt ute som vanligt. I anmälningsblanketten till PIL står nu att man måste komplettera sina betyg senast 1:a December. Kan det verkligen vara möjligt? Jag läser naturbasåret fram till minst 15:e Dec i höst. Det lär väl bli ungefär då jag får betygen. Kan man inte söka via PIL om man kompletterar betygen föregående termin!?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Komplettering inför PIL VT 09

Inlägg av Nils »

Ifall du inte kan komplettera betygen före den 1:a december ser det tyvärr inte så ljust ut.

Har du möjlighet att slutföra basåret tidigare?
Behöver du alla ämnen som ingår i basåret för behörigheten?
nzqrc
Inlägg: 38
Blev medlem: 06 aug 2008, 23:39

Re: Komplettering inför PIL VT 09

Inlägg av nzqrc »

Men det låter ju helt absurt att man ska komplettera innan terminens slut... Inför höstantagningen behöver man ju inte komplettera förrän långt efter terminens slut (19 Juni). Det har ju uppenbarligen med den korta tiden mellan höst och vårterminerna, men ändå. Ja, jag behöver alla kurserna, och kursslut står som 19 December. Det betyder ju inte att betyget sätts just den dagen, det sker kanske innan, men jag tror inte det är gjort innan 1 December. Jag har mejlat hon Mariana på KI om det finns någon undantagsmöjlighet. Alternativet är väl att snacka med studievägledaren på Åsö (där jag ska gå) och se om man kanske kan tidigarelägga några prov så att man kan få betyget tidigare. Känns rätt kasst annars.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Komplettering inför PIL VT 09

Inlägg av Nils »

Har du möjlighet att få preliminära intyg på de prov du klarat av under kursens gång?

Ifall de skulle räknas (du bör fråga KI och VHS först) så skulle du kanske kunna ordna ett Komvux-betyg för den del / de delar som annars hamnar för sent under terminen.
nzqrc
Inlägg: 38
Blev medlem: 06 aug 2008, 23:39

Re: Komplettering inför PIL VT 09

Inlägg av nzqrc »

Jag kan ju säkert få intyg för avklarade prov, men det bästa vore väl om jag kunde tidigarelägga några prov så att jag kan få betyget snabbare. Jag blev så nervös nu så jag mejlade studievägledaren på en gång. Jag har ju planerat att söka i vår, och jag inbillar mig att jag har helt okej chanser att komma in via PIL. Känns oerhört surt att behöva vänta ett halvår pga en sådan teknikalitet.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Komplettering inför PIL VT 09

Inlägg av Nils »

nzqrc skrev:Jag kan ju säkert få intyg för avklarade prov, men det bästa vore väl om jag kunde tidigarelägga några prov så att jag kan få betyget snabbare. Jag blev så nervös nu så jag mejlade studievägledaren på en gång. Jag har ju planerat att söka i vår, och jag inbillar mig att jag har helt okej chanser att komma in via PIL. Känns oerhört surt att behöva vänta ett halvår pga en sådan teknikalitet.
Onekligen...

Jag hoppas att du får ett positivt svar från studievägledaren.
nzqrc
Inlägg: 38
Blev medlem: 06 aug 2008, 23:39

Re: Komplettering inför PIL VT 09

Inlägg av nzqrc »

Studievägledaren säger att man "i vissa fall kan få såkallade 'stressbetyg'", om man gör en överenskommelse med läraren och avslutar kursen tidigare. Nu gäller det att jag har trevliga lärare i höst!
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Komplettering inför PIL VT 09

Inlägg av empezar »

På min Komvuxskola är det mer regel än undantag att det går att få ut betygen tidigare, speciellt på höstterminen.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
nzqrc
Inlägg: 38
Blev medlem: 06 aug 2008, 23:39

Re: Komplettering inför PIL VT 09

Inlägg av nzqrc »

Jag har pratat med min rektor och så, och det verkar gå att ro i hamn, om än med en del trixande. Jag tycker dock att informationen har varit dålig i fallet med min skola. Basåret läser ju majoriteten med avsikt att plugga vidare.
Skriv svar