PIL - Levnadsbeskriving

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
Karl-Love
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 mar 2011, 13:13

PIL - Levnadsbeskriving

Inlägg av Karl-Love »

Jag har blivit kallad till PIL nu på lördag och vill självklart förbereda mig.
Jag har surfat runt lite och försökt ta reda på vad som borde ingå i en levnadsbeskrivning utan nämnvärda resultat. Jag undrar därför om det är någon här som
vet vad de frågar efter på levnadsbeskrivningen mer konkret, till exempel om de undrar om man har syskon eller något annat, om de undrar något speciellt om ens barndom eller liknande. Bara någon konkret fråga?
Om ni inte vet något konkret som de frågor efter söker jag gärna tips på annat som man kan skriva om sig själv.

Tack på förhand
Karl-Love
alien
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 dec 2010, 07:16

Re: PIL - Levnadsbeskriving

Inlägg av alien »

Jag skrev PIL nu sist, förberedde mig inte alls inför levnadsbeskrivningen. Men jag har också rätt lätt för att bara skriva på och fyllde de 3 A4 fort.

Man får ju inget som helstbetyg på hur man skriver - det är själva logikprovet som tar dig vidare till intervjuerna. Däremot utgår de från levnadsbeskrivningen när de gör intervjuerna så det som är viktigt är väl att visa lite vem du är, bakgrund, lite socialt, intressen och eventuella tidigare utbildningar och arbetsplatser.
Och framför allt varför du har hamnat där på PL och varför du söker jsut läkarutbildningen och tror att den passar dig.

Se det lite som att du söker ett jobb, jag fick lite anställningsintervju över intervjuerna och var inte rädd för att låta din peronlighet lysa igen lite i texten. Det tror jag de gillar när de sitter och läser igenom levnadsbeskrivningarna innan de träffar dig.

lycka till!
alien
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 dec 2010, 07:16

Re: PIL - Levnadsbeskriving

Inlägg av alien »

...jag kan också tänka mig att de tittar lite på just vad du väljer att belysa i levnadsbeskrivningen. Så schlapp av och ta det lugnt, du kan inte skriva "fel" på den, men du kan välja vad du tar med....
AHj
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 apr 2011, 10:05

Re: PIL - Levnadsbeskriving

Inlägg av AHj »

[quote="alien"]
Man får ju inget som helstbetyg på hur man skriver - det är själva logikprovet som tar dig vidare till intervjuerna. Däremot utgår de från levnadsbeskrivningen när de gör intervjuerna så det som är viktigt är väl att visa lite vem du är, bakgrund, lite socialt, intressen och eventuella tidigare utbildningar och arbetsplatser.
Och framför allt varför du har hamnat där på PL och varför du söker jsut läkarutbildningen och tror att den passar dig.

Hur upplevde du logikprovet? Hur kan man förbereda sig?

Tack på förhand
alien
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 dec 2010, 07:16

Re: PIL - Levnadsbeskriving

Inlägg av alien »

Logikprovet - allra mest tidspress, endel frågor var svåra och ritkigt svåra t o m men mest pga tidspressen. Bristen på tid fick högskoleprovet att framstå som en promenad i parken.

tyckte jag då.....
AHj
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 apr 2011, 10:05

Re: PIL - Levnadsbeskriving

Inlägg av AHj »

Tack - hoppas du kom in till slut!
Karl-Love
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 mar 2011, 13:13

Re: PIL - Levnadsbeskriving

Inlägg av Karl-Love »

Tack för alla svar!
Ska testa skriva lite hemma nu.

Karl-Love
Skriv svar