Antagning med hjälp av sjuksköterska erfarenhet?

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
Donkenponken
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 mar 2011, 22:44

Antagning med hjälp av sjuksköterska erfarenhet?

Inlägg av Donkenponken »

Hej hej!

Hade möte med min studie- och yrkesvägledare inom komvux idag då jag hade tänkt
att studera upp mina betyg och uppfylla drömmen att bli läkare.

Men några käppar i hjulen är att det är tidsbrist eftersom komvux skall läggas ner om ett år så
jag kommer inte hinna med att plugga upp allt till MVG samt att dem inte kan erbjuda vissa kurser vilket
gör att jag kommer få leva med några sämre betyg.

Hon sa att livs-och yrkeserfarenhet spelar en roll när man söker in till sitt studieval vilket leder mig till frågan:

Är det lättare och ta sig in i en läkarutbildning om man har något års erfarenhet som sjuksköterska?

Tack på förhand!
PIL

Re: Antagning med hjälp av sjuksköterska erfarenhet?

Inlägg av PIL »

Donkenponken skrev:Hej hej!

Hade möte med min studie- och yrkesvägledare inom komvux idag då jag hade tänkt
att studera upp mina betyg och uppfylla drömmen att bli läkare.

Men några käppar i hjulen är att det är tidsbrist eftersom komvux skall läggas ner om ett år så
jag kommer inte hinna med att plugga upp allt till MVG samt att dem inte kan erbjuda vissa kurser vilket
gör att jag kommer få leva med några sämre betyg.

Hon sa att livs-och yrkeserfarenhet spelar en roll när man söker in till sitt studieval vilket leder mig till frågan:

Är det lättare och ta sig in i en läkarutbildning om man har något års erfarenhet som sjuksköterska?

Tack på förhand!
Kan tänka mig att det ser bra ut med ssk-erfarenhet (och det är det du kan trycka på) när/om du deltar i alternativa urval: PIL på KI, sedan finns det alternativa i Umeå, och Linköping ska börja med det. Men då måste du ta dig till intervjuerna först. T.ex. på KI, för att komma till intervju måste du:
1. skriva högskoleprovet en termin innan.
2. Söka PIL till nästa termin och få en inbjudan (HP resultat minst 1,4-1,5).
3. Göra test och gå vidare,
4. Intervju.

Har du skrivit Högskoleprovet? Kan det vara ngt att satsa på för din del?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning med hjälp av sjuksköterska erfarenhet?

Inlägg av Nils »

Mitt intryck är att Linköping inte kommer att använda någon intervju, bara högskoleprov plus bonuspoäng.
Skriv svar