Särskilt urval i Linköping

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Särskilt urval införs i Linköping

Inlägg av Nils »

Troligen.
Visserligen lär fler känna till kvoten men samtidigt brukar konkurrensen vara svagare på vårterminerna.
geggamojja

Re: Särskilt urval införs i Linköping

Inlägg av geggamojja »

lånar denna tråd

jag har reserv nr 11 i denna kvot, första urvalet och 11 har blivit antagna.
Nils: kan du säga något om mina chanser att bli antagen.
tacksam för svar och tack för en bra sida!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Särskilt urval införs i Linköping

Inlägg av Nils »

geggamojja skrev:lånar denna tråd

jag har reserv nr 11 i denna kvot, första urvalet och 11 har blivit antagna.
Nils: kan du säga något om mina chanser att bli antagen.
tacksam för svar och tack för en bra sida!
Med tanke på att reservantagningen gick 4 placeringar i reservurvalet efter urval 2 så ser oddsen inte jättebra ut, det måste röra sig 7 placeringar mellan urval 1 och urval 2 - men det finns nog åtminstone en liten chans, så behåll din reservplacering inför urval 2.
zebra
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 jan 2012, 06:47

Re: Särskilt urval införs i Linköping

Inlägg av zebra »

Ser man till statistiken som ges under Antagning kan man läsa att det alternativa urvalet i Linköping hade gränsen 2.5 förra året, samt reservantagningsgräns 2.3. Är det alltså korrekt att en sökande med 1.3 på HP kom in HT11?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Särskilt urval införs i Linköping

Inlägg av Nils »

Ser så ut. :)
Gäst

Re: Särskilt urval införs i Linköping

Inlägg av Gäst »

zebra skrev:Ser man till statistiken som ges under Antagning kan man läsa att det alternativa urvalet i Linköping hade gränsen 2.5 förra året, samt reservantagningsgräns 2.3. Är det alltså korrekt att en sökande med 1.3 på HP kom in HT11?

Hej,

Är det någon som vet hur de gör vid lika meriter i denna grupp?
Tycker det är enorm skillnad om man är utbildad sjuksköterska och sjukgymnast jämfört med personlig assistent och vårdbiträde tex.

Undrar också om någon vågar spekulera om chansen att komma in denna hösten med 1,5 i det särskilda urvalet på lkpg univ. ?

Tror ni att det kommer bli svårare i denna kvotgruppen HT 12? Hur kommer de 50 nya platserna i landet påverka HPkvoten och det särskilda urvalet ?

Är det någon som har hört om Lund eller göteborg skall börja med särskilt/alternativt urval?

Hoppas på att jag lyckas ta mig in i höst! :tummeupp:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Särskilt urval införs i Linköping

Inlägg av Nils »

Skulle gissa att det kan bli på håret, kanske 40 % chans i urval 1 men större när urval 2 och reservantagning räknas med. Det blev svårare till den senaste vårterminen än den förra höstterminen vilket är ett tecken på att antagningskraven kan vara på väg uppåt (men kvoten är så liten att det kan röra sig om slumpmässiga variationer också).

Linköping får sammanlagt +3 platser och sannolikheten för att en av dem ska tillfalla det särskilda urvalet blir därför rätt låg.

Göteborg har särskilt urval för doktorander men jag misstänker att det inte var det du tänkte på...

Har inte hört någonting om ny urvalsmetod i Lund.
safari

Re: Särskilt urval införs i Linköping

Inlägg av safari »

Nils skrev:Skulle gissa att det kan bli på håret, kanske 40 % chans i urval 1 men större när urval 2 och reservantagning räknas med. Det blev svårare till den senaste vårterminen än den förra höstterminen vilket är ett tecken på att antagningskraven kan vara på väg uppåt (men kvoten är så liten att det kan röra sig om slumpmässiga variationer också).

Linköping får sammanlagt +3 platser och sannolikheten för att en av dem ska tillfalla det särskilda urvalet blir därför rätt låg.

Göteborg har särskilt urval för doktorander men jag misstänker att det inte var det du tänkte på...

Har inte hört någonting om ny urvalsmetod i Lund.
Hej Nils, Tack för den snabba responsen. Jag har sett att gbg har ett intag för doktorander, är uppvuxen i gbg men är ingen doktorand. Hade jag valt att studera biomedicin hade det kanske varit ett alternativ, studerade dock till sjuksköterska på GU, synd att man inte kan kvala in på en doktorsavhandling inom nursing. Fast det skulle ha tagit mig 5 år att fixa en sådan ändå så det är nog inget alternativ.

Jag har också bedömt det som så att det är antingen krona eller klave, i bästa fall. Jag misstänker också att det kan vara en slumpmässig variation att det var lite svårare att bli antagen VT12 jmf med HT 11 då jag vet att det var 2-3 stycken med 1,8-1,7 som sökte HT 11 som sedan valde att söka in VT12 och börja studera. Rimligtvis borde det bli ett glapp nu då jag tvivlar starkt på att färska 1,7-1,8 kommer söka i kvoten då hp-kvoten förmodligen kommer sjunka igen till VT13.

Vågar du spekulera hur många av de 50 nya platserna nationellt kommer tillfalla hpkvoten totalt i landet?
Förhoppningsvis kommer alla 1,8-2,0 att plockas upp i HP-kvoterna denna hösten :smart: :flinar: Dum spiro, spero :flinar:
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Särskilt urval införs i Linköping

Inlägg av Wiiizzy »

safari skrev: Vågar du spekulera hur många av de 50 nya platserna nationellt kommer tillfalla hpkvoten totalt i landet?
Jag har för mig att 1/3 av platserna vid samtliga lärosäten är reserverade för HP och 1/3 reserverade för betyg. Den övriga tredjedelen används ofta till betyg och/eller alternativt urval.

Så man borde nog kunna räkna med att 1/3*50≈17 nya HP tilkommer detta år jämfört med förra..

Jag kontrollerade antagningen VT12 för att se andelen av de antagna som var i HP-kvoten i urval 1. Så här ser det ut(med reservation för räkne- eller skrivfel) :

Andel av de antagna i som kom in i HP-kvoten (%)
Karolinksa 33,3
Lund 32,6
Uppsala 40,0
Göteborg 33,6
Linköping 29,5
Umeå 32,7
Örebro 33,3
Samtliga 33,6

Som synes verkar ca 1/3 vara det som gäller.
safari

Re: Särskilt urval införs i Linköping

Inlägg av safari »

Wiiizzy skrev:
Som synes verkar ca 1/3 vara det som gäller.

Då sjunker gränsen för antagning denna hösten, tror jag, om det inte blir att det blir ett ovanligt stort antal människor som sätter 1,8+. Vi får väl se hur det blir, man blir ju spänd av att vänta. :perplex:
Skriv svar