Vilka skriver HP den 27 oktober? (HT12)

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Vilka skriver HP den 27 oktober? (HT12)

Inlägg av Nyberg89 »

Magnus A skrev:Inte så långt kvar nu, hur går det med förberedelserna?
Dåligt, har varit för upptagen med annat. Så det är lite tråkigt. Men bara göra det bästa av situationen.
rosannah
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 okt 2012, 17:43

Re: Vilka skriver HP den 27 oktober? (HT12)

Inlägg av rosannah »

Känner mig ganska säker på den kvantitativa delen, men dessvärre går det mindre bra på den verbala. Lyckas alltid förlora koncentrationen och börja tänka på annat när jag gör LÄS (förmodligen för att texterna är så himla tråkiga). Några tips på hur man kan bli bättre på att hålla fokus under provet?
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Vilka skriver HP den 27 oktober? (HT12)

Inlägg av Nyberg89 »

rosannah skrev:Känner mig ganska säker på den kvantitativa delen, men dessvärre går det mindre bra på den verbala. Lyckas alltid förlora koncentrationen och börja tänka på annat när jag gör LÄS (förmodligen för att texterna är så himla tråkiga). Några tips på hur man kan bli bättre på att hålla fokus under provet?
Läs frågorna först, ibland kan man hitta svaren ganska enkelt. Därmed kan du slippa att koncentrera dig för att finna flera svar i svåra texter. Ordkunskap både i svenskan och engelskan hjälper dig mycket i de längre texterna. Grunden till hela verbala delen. Det är så simpelt egentligen.

Jag känner att jag har en del kvar. Men snittar iaf 70-80% på för det mesta på den verbala delen. Har alltid varit lite sämre på den så hoppas höja mig lite nu när jag fått igång huvudet lite.

Räknar med att få skriva vårprovet också, blivit mycket mer intresserad av språk efter att ha nött verbala och fann att flertalet ord skulle underlätta för medicinsk personal.
rosannah
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 okt 2012, 17:43

Re: Vilka skriver HP den 27 oktober? (HT12)

Inlägg av rosannah »

Tack för tipset! Testade att läsa frågorna först, och det fungerade oväntat bra. Lyckades på det viset få en hel del "gratispoäng". Däremot tycker jag att tolkningsfrågorna/slutledningsfrågorna är riktigt jobbiga. Brukar nästan alltid stå och väga mellan de två svarsalternativ som verkar rimligast.

Jag kanske också kommer att behöva skriva vårprovet. Även om jag (enligt tidigare statistik) har en någorlunda chans till antagning via BI-kvoten, är ingenting säkert. Skriver främst Högskoleprovet för att öka mina chanser i BI (där HP används som skiljekriterium) då jag inte förväntar mig att få så pass bra denna gång att jag kan konkurrera i HP-kvoten (men det vore ju fantastiskt om det kunde ske ett mirakel nu på lördag). Jag ska i vilket fall fortsätta plugga inför den verbala delen efter detta högskoleprov. Det lönar sig som sagt i längden att ha en god läsförståelse och ett brett ordförråd.
Magnus A
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 apr 2012, 20:39

Re: Vilka skriver HP den 27 oktober? (HT12)

Inlägg av Magnus A »

Ett tips för att få upp läsförståelsen är att intala sig själv att texterna är intressanta. "Tänk vilken tur att jag går läsa om blundrer i vetenskapens historia" oavsett vad du egentligen tycker om ämnet. Man får en mycket bättre förståelse för det man läser om man användef sin nyfikenhet. Funkar förresten även på tråkkga kurser på universitetet :-) .
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Vilka skriver HP den 27 oktober? (HT12)

Inlägg av Nyberg89 »

Ett annat tips är att ha färgpennor, efter egen smak. Röd och grön för att markera och stryka alternativ. Hjälper även att ha andra färger som man markerar vid frågan och i texten.. men det kräver en liten förmåga i multitasking.
rosannah
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 okt 2012, 17:43

Re: Vilka skriver HP den 27 oktober? (HT12)

Inlägg av rosannah »

Magnus A: Haha, jag ska försöka att tillämpa den metoden imorgon.
Nyberg89: Är det något speciellt som du alltid brukar markera? Exempelvis namn, årtal...
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Vilka skriver HP den 27 oktober? (HT12)

Inlägg av Nyberg89 »

rosannah skrev:Magnus A: Haha, jag ska försöka att tillämpa den metoden imorgon.
Nyberg89: Är det något speciellt som du alltid brukar markera? Exempelvis namn, årtal...
Man markerar det som är relevant. Namn ligger närmre till hands än årtal. Sedan kan man hitta enstaka meningar som sticker ut och besvarar en fråga, om man inte vill sluta läsa kan man markera den tills man läst klart. Men markera inte för mycket, rör inte till det, ha det enkelt och gör inte extra moment som tar tid.
rosannah
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 okt 2012, 17:43

Re: Vilka skriver HP den 27 oktober? (HT12)

Inlägg av rosannah »

Tack för råden! Lycka till imorgon allihopa!
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Vilka skriver HP den 27 oktober? (HT12)

Inlägg av Nyberg89 »

Jag upplevde block 1 som väldigt enkelt jämfört med tidigare år. Uppskattat till 35 med felmarginal inräknad.

Går bort?

Vem vet.. Hoppas det blir kvar.

Block 2 - fail
Block 3 - halvtaskigt
Skriv svar