Vårdprovet försenas

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.
ronjiss
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 dec 2008, 18:31

Re: Vårdprovet försenas

Inlägg av ronjiss »

Men det känns ju väldigt onödigt att läsa om kurserna på komvux.. :(

Kommer dessa bonuspoäng gälla i Umeå 2010??
Blir det inte meritpoäng då, på andra kurser??
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vårdprovet försenas

Inlägg av Nils »

ronjiss skrev:Men det känns ju väldigt onödigt att läsa om kurserna på komvux.. :(

Kommer dessa bonuspoäng gälla i Umeå 2010??
Blir det inte meritpoäng då, på andra kurser??
Ändringarna av betygskvoterna påverkar inte (direkt) intervjukvoten.

Det är dock inte helt säkert att Umeå får fortsätta med dagens starka roll för betyg och högskoleprov i intervjukvoten efter hösten 2009.
ronjiss
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 dec 2008, 18:31

Re: Vårdprovet försenas

Inlägg av ronjiss »

S
å vad bör jag satsa på för att komma in i Umeå ?
Har 19,81 i slutbetyg, ett betyg ska höjas så det blir 20,0. + att jag läser basåret i Umeå för behörigheten. Ma C-E, FY A-B, KE A-B.

Ska jag sedan satsa allt på högskoleprovet? Eller hur tar jag mig lättast in i Umeå?
Låt säga HT 2010 ? Eller HT/VT 2009? Måste jag ha gjort högskoleprovet för att ha en chans?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Vårdprovet försenas

Inlägg av empezar »

ronjiss skrev:S
å vad bör jag satsa på för att komma in i Umeå ?
Har 19,81 i slutbetyg, ett betyg ska höjas så det blir 20,0. + att jag läser basåret i Umeå för behörigheten. Ma C-E, FY A-B, KE A-B.

Ska jag sedan satsa allt på högskoleprovet? Eller hur tar jag mig lättast in i Umeå?
Låt säga HT 2010 ? Eller HT/VT 2009? Måste jag ha gjort högskoleprovet för att ha en chans?
Om du ska läsa basår för behörighet så kommer du ju tidigast in VT'10. Om du väntar till HT'10 så behöver du 22,5 för att komma in. Har du 2,5 meritpoäng? Kommer du in tidigare än HT'10 kommer du behöver åtminstone 1,6 på högskoleprovet tillsammans med ditt 20,0 för att komma in. Kanske till och med 1,7.

Annars är det väl högskoleprovet som gäller, och då ett resultat på 1,8-1,9. Ingen vet vad som kommer hända med intervjukvoten, kom tillbaka om ett år :)
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Skriv svar