Vill verkligen bli läkare, men hur?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Behrzad
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 aug 2010, 16:33

Vill verkligen bli läkare, men hur?

Inlägg av Behrzad »

Hej alla användare!
Jag har alltid velat bli läkare men jag vet inte hur jag ska gå till väga . :ledsen:

Såhär ser det ut för mig:
Jag har studerat de 2 första åren på gymnasiet på NV. Just nu har jag 2 VG:n och resten MVG.
Har börjat 3:an nu. Jag har sagt upp mig från jobbet och friidrotten nu för jag har verkligen bestämt mig för att lägga ner all tid åt att studera hårt. Jag SKA verkligen lyckas få MVG i allt det sista året. Det ser jag inte som ett problem och tror att jag kommer att klarar av. Det 2.5 meritpoängen lyckkas jag även få till läkarprogrammet.

Mitt problem är dessa 2 VG:n som jag har. Det är ironiskt nog Matte A och samhälle A. OM, jag fick en till chans skulle jag verkligen klara av matten och med lita slit så skulle jag även sätta samhällen. Men problemet är; har jag den möjligheten? Läste förut att man inte ska få på på komvux om man har ett G, osv.

Jag har inte gjort HP. Testade ett prov seriöst. Prickar in NOG och DKT solklart och engelskan går OK. De andra delarna har jag problem med eftersom jag endast bott i Sverige ca 70% av mitt liv. 1,8 och uppåt är omöjligt. Men jag har bestämt mig för att få minst 1,6-1,7 inom de 2 kommande gångerna.

Har jag någon chans till att komma in. Om jag har det: Hur tycker ni jag ska gå till väga?

Jag uppskattar all hjälp och och även kommentarer om vad ni tycker och tror,

TACK!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vill verkligen bli läkare, men hur?

Inlägg av Nils »

Inför höstens antagning hände det att några som fick sin komplettering registrerad bara någon dag efter slutbetyget fick kompletteringen medräknad i slutbetyget av VHS.
http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=809
(det finns även någon tråd med en konkret historia om det, här på forumet, men jag hinner inte leta reda på den nu - du bör dock kunna hitta den rätt lätt)

Får du 1,6 eller bättre på HP så ger det dig en chans i PIL, AU och betygskvoterna. Kanske även i Örebro, får se var gränserna går där efter att de har startat verksamheten. Möjligen även i BII-kvoten om du har tur (jag tror dock gränserna blir svårare där framöver).


Hur mycket skulle ditt snitt påverkas av att du får VG istället för MVG i de två kurserna?
(minns tyvärr inte själv hur många kurspoäng de motsvarar och hur många kurspoäng ett komplett slutbetyg omfattar)
Behrzad
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 aug 2010, 16:33

Re: Vill verkligen bli läkare, men hur?

Inlägg av Behrzad »

Tack för svaret Nils!
Saken är att jag redan har 2 VG:n och i två 100p kurser och jag tror att det ger mig ett snitt på 22,1.

Jag läste det dära om kompletteringen. I matten så skulle jag kunna skriva ett MVG om de väckte mig 3 på natten. Det är A är ändå A kursen. Jag har hög nivå på min matte, men det tog lång tid att anpassa mig till systemet där man är tvungen att göra uträkningar... Ärligt talat så hade jag lite problem med samhällen då det inte var riktigt mitt ämne. Därför tror jag att det kommer ta lite mer tid. Så jag tror att jag skulle kunna söka VT12.

Men alltså har man alltid rätt till att få en chans till att höja sitt betyg även fast man har mer än ett G?

Jag tänkte på BII, när urskiljningen görs med HP. Tänkte på det. Urskilningsgränsen borde väl max vara gränsen till HP-kvoten och minst urskiljningsgränsen till BI? Alltså det borde väl alltid vara något där emellan om det ska vara logiskt, eller har jag fel?

Jag tänkte OM jag får ett 1,7. Har jag några chanser i BII VT12? Om det nu sker några regeländringar, det kommer väl inte påverka mig på något sätt, om jag förstått rätt?

Tack igen, för din hjälp!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vill verkligen bli läkare, men hur?

Inlägg av Nils »

Din höjning av betyg skulle inte påverka själva slutbetyget, däremot skulle du kanske kunna få det extra betygsdokumentet utfärdat så pass tidigt att VHS är snälla och räknar med det ändå i betygskvot ett. Jag vet tyvärr inte hur stor "rätt till" detta som du har vid ditt gymnasium - du måste höra dig för hos dem... (ifall du kan höja MaA till MVG och får MVG i allt annat utom SaA så kan det kanske räcka med 22,3 till terminsantagningar framöver i betygskvot ett, även om det optimala naturligtvis vore 22,5)

Vad gäller kompletteringar enligt betygskvot två-reglerna så har du alltid möjlighet att tenta upp betyget, dock kan tillgången till undervisning vara begränsad till endast dem som inte redan har godkänt betyg eller bättre i kursen.

Ja, urskiljningsgränsen bör definitivt ligga mellan gränsen i HP och gränsen i BI.

Med 22,5/1,7 i BII tror jag att du har en rimlig chans inför vt2012. :glad:

Jag känner inte till några planerade regeländringar som skulle påverka dig direkt, förutom att sossealliansen i riksdagsvalet vill ta bort meritpoängsystemet ifall de kommer till makten. Sitter moderatalliansen kvar så händer detta inte, dock kommer även gamla betyg att kunna få meritpoäng och det kan göra konkurrensen svårare.
mrpaatriciaa
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 jul 2010, 11:52

Re: Vill verkligen bli läkare, men hur?

Inlägg av mrpaatriciaa »

Pinsam fråga, men när vt man vilket parti som har tagit hem segern? Alltså när sker ett eventuellt byte av regeringen? Kommer det att hinna bli förändringar innan vt11? Och Nils om du tror att 22.5 plus 1.7 kan funka 2012, är jag intresserad av att veta vad du tror att den sista som kmr in via bg2 på vilket lärosäte som helst i sverige, har för resultat!
och på hpguiden så tror dom (tror d var empezar) tvärtemot dig att gränsen kmr att SÄNKAS för bg2, och ahn ahde sina argument för detta. Tror det var bl.a det faktum att bg2 får fler platser för att inte lika många tillkommer i bg1, och att det vanligtvis är lägre på vt, osv. Konstigt att ni tänker så olika. Ska bli spännande att se vem som tippade rätt;) Själv håller jag på empezar så klart :cool:
Behrzad
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 aug 2010, 16:33

Re: Vill verkligen bli läkare, men hur?

Inlägg av Behrzad »

TACK för svar! Du vet inte hur mycket det glädje mig att läsa det dära inlägget! Jag ska höra med min SYO, om ca 8h... :flinar: Återkommer...

Men iaf, Nya mål som jag satt upp:

-MVG i allt detta år.
-1,7 på HP
-Tenta upp MaA så snabbt som möjligt
-Fixa även SaA snarast så jag även kan söka i BII med 22.5

Ser OK ut?

(Har 4 röstkort och nu vet man hur man ska rösta :))
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vill verkligen bli läkare, men hur?

Inlägg av Nils »

mrpaatriciaa skrev:Pinsam fråga, men när vt man vilket parti som har tagit hem segern? Alltså när sker ett eventuellt byte av regeringen? Kommer det att hinna bli förändringar innan vt11? Och Nils om du tror att 22.5 plus 1.7 kan funka 2012, är jag intresserad av att veta vad du tror att den sista som kmr in via bg2 på vilket lärosäte som helst i sverige, har för resultat!
och på hpguiden så tror dom (tror d var empezar) tvärtemot dig att gränsen kmr att SÄNKAS för bg2, och ahn ahde sina argument för detta. Tror det var bl.a det faktum att bg2 får fler platser för att inte lika många tillkommer i bg1, och att det vanligtvis är lägre på vt, osv. Konstigt att ni tänker så olika. Ska bli spännande att se vem som tippade rätt;) Själv håller jag på empezar så klart :cool:
Riksdagsvalet är den 19 september. Sannolikt blir valets vinnare uppenbar redan under valkvällen, dock kan ett jämnt resultat medföra lite väntan - särskilt ifall det händer mycket runt fyraprocentsspärren (vänsterpartiet kan trilla ut, sverigedemokraterna och piratpartiet kan komma in).

Min magkänsla säger mig att BII-gränsen kan bli runt 1,7 2010 (med reservation för att det enteriska nervsystemet inte är gjort för att tänka djupa tankar och att vi rör oss i outforskat territorium just nu).

Det är mycket möjligt att gränsen sjunker inför våren; det är alltid mindre konkurrens inför vårterminen och dessutom kommer säsongsvariationerna att vara extra starka inom BI-kvoten vilket även påverkar BII-kvoten som lär få fler platser då (just eftersom BI lär krympa pga mindre "påfyllnad", vilket jag tror att jag skrivit tidigare antingen här på läkarstudent.se eller på hpguiden).

Å andra sidan har vi fortfarande en period med många som lämnar gymnasiet, kombinerad med effekterna av lågkonjunkturen. Detta pekar på fortsatt stark konkurrens om platserna.

Samtidigt var det väldigt få som ansökte med 22,5 i BII (som exempel kan man t.ex. se på hur antagningschansen förändrades i Göteborgs rena BII-kvot; trots att antalet platser sjönk till en femtedel så förblev sannolikheten för antagning ungefär densamma med 22,5 som den var med 20,0) och jag tror därför att många helt enkelt missat de nya meritpoängsreglerna och kommer att komplettera sina betyg inför framtida antagningar. Detta kommer att försvåra konkurrensen om BII-platserna långsiktigt; det är dock inte säkert att det hinner få stort genomslag redan till vt2011-antagningen.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vill verkligen bli läkare, men hur?

Inlägg av Nils »

Behrzad skrev:Men iaf, Nya mål som jag satt upp:

-MVG i allt detta år.
-1,7 på HP
-Tenta upp MaA så snabbt som möjligt
-Fixa även SaA snarast så jag även kan söka i BII med 22.5

Ser OK ut?
Det ser ut som en plan... :glad:
Skriv svar