komplettering av utländska betyg

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Solixxxx
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 sep 2015, 20:18

komplettering av utländska betyg

Inlägg av Solixxxx »

Hej alla läkarstudenter!
Jag har en fråga och blir mycket tacksam om jag får svar:)
Jag har utländsk gymnasiebetyg från iran och måste läsa Svenska 1,2,3 och engelska5,6 för att bli grundläggandebehörig och Matte4,fysik2 och kemi 2 för att bli särskildbehörig,frågan är ,i vilken kvot kommer jag att hamna efter kompletteringen? och vilka av de grundläggande kurserna påverkar mitt meritvärde?är det bara svenska 3 och engelska6?
Jag skulle bli mycket tacksam för svar :glad: :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

komplettering av utländska betyg

Inlägg av Nils »

Hej Solixxxx!
Kurser som krävs för grundläggande och särskild behörighet, exempelvis Svenska 3/Svenska kurs B och Engelska 6/Engelska kurs A, räknas alltid med. Svenska 1 och 2/Svenska kurs A och Engelska 5 räknas bara med om de höjer ditt meritvärde.
https://www.antagning.se/sv/Det-har-gal ... -betygen1/
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

komplettering av utländska betyg

Inlägg av Nils »

Nils skrev:Jag tror inte det spelar någon roll vilken kurs det är, åtminstone så länge det är en av de nationella standardkurserna - till exempel Religionskunskap 1. Tänk bara på att vissa kurser är på 50 poäng medan andra är på 100 poäng (och dra dig inte för att dubbelkolla med antagning.se eller UHR).
Tillägg till ovanstående:
https://www.antagning.se/sv/Det-har-gal ... -betygen1/
Om kurserna är i samma ämnen som finns i ditt utländska gymnasiebetyg måste de vara på samma eller högre nivå. Exempel: Om matematiken från din gymnasieutbildning motsvarar Matematik 3b eller 3c så kan du få räkna med komvuxbetyg i Matematik 3b, 3c, 4 och 5.
Solixxxx
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 sep 2015, 20:18

komplettering av utländska betyg

Inlägg av Solixxxx »

Hej Nils!
Tack för svaret:))
Skriv svar