Finns det någon som helst statistik över...

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Finns det någon som helst statistik över...

Inlägg av waterflash »

Hej,

Jag undrar är det någon som sitter på någon sorts statistisk undersökning över hur många som har 20,00 idag och har respektive inte har upptenterat på komvux, dvs de olika andelarna?

Hoppas ni förstår frågan...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Finns det någon som helst statistik över...

Inlägg av Nils »

waterflash skrev:Hej,

Jag undrar är det någon som sitter på någon sorts statistisk undersökning över hur många som har 20,00 idag och har respektive inte har upptenterat på komvux, dvs de olika andelarna?

Hoppas ni förstår frågan...
För några år sedan var det två tredjedelar som hade kompletterat sig till 20,00. Sedan dess lär andelen ha ökat. Jag har tyvärr ingen aktuell statistik.
(notera dock att de som har 20,00 inte nödvändigtvis uppfyller behörighetskraven utan komplettering)
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Finns det någon som helst statistik över...

Inlägg av Letizia »

2/3 alltså...Och du nämner att du tror att andelen har ökat. Är det någon här inne som tror att man kommer att kunna komma in HT 2010 med under 22,5 i betyg? Jag tänkte eftersom att kvot 1 kommer att bli dubbelt så stor som kompletteringskvoten..
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Finns det någon som helst statistik över...

Inlägg av Nils »

Letizia skrev:2/3 alltså...Och du nämner att du tror att andelen har ökat. Är det någon här inne som tror att man kommer att kunna komma in HT 2010 med under 22,5 i betyg? Jag tänkte eftersom att kvot 1 kommer att bli dubbelt så stor som kompletteringskvoten..
Det beror väldigt mycket på
1) hur många av dem med 20,00 som även uppfyller behörighetskraven utan komplettering
2) hur många av dem med 20,00 från tidigare år som råkar skrapa ihop 2,5 meritpoäng
3) ifall fler platser tillkommer för läkarprogrammet
4) hur många som försöker komma in just då av rädsla för att inte kunna komma in "lätt" senare, när allt fler nya årskullar av 22,5:or kommer ut från gymnasiet

Jag tror att det kan gå under 22,5 vid någon enstaka ort i Sverige (Linköping?) och det lär definitivt inte krävas 22,5 för att kvalificera sig till betygsbaserad PIL-kallelse vid Karolinska.

(För övrigt misstänker jag just nu att HP-kraven i de kompletterade betygskvoterna kommer att bli ungefär desamma som i de motsvarande rena HP-kvoterna.)
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Finns det någon som helst statistik över...

Inlägg av waterflash »

Jag måste fråga er en annan sak:

Är det verkligen så att vi kvinnor bortkvoteras i de rena BG-grupperna till fördel för er män? Har ni verkligen lättare att bli framlottade i de rena BG grupperna än oss, det är rätt sjukt...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Finns det någon som helst statistik över...

Inlägg av Nils »

waterflash skrev:Jag måste fråga er en annan sak:

Är det verkligen så att vi kvinnor bortkvoteras i de rena BG-grupperna till fördel för er män? Har ni verkligen lättare att bli framlottade i de rena BG grupperna än oss, det är rätt sjukt...
Vid helt lika meriter så blir oddsen bättre för "det underrepresenterade könet" vid de lärosäten som använder sig av könsutjämning, ja (just nu vet jag tyvärr inte säkert vilka lärosäten som tillämpar det respektive vilka som inte gör det; jag hoppas kunna utreda saken ordentligt till sommaren).

Effekten av utjämningen bör dock inte vara lika kraftig som vid veterinärprogrammet; vid läkarprogrammen sägs ansökandefördelningen vara 60-40 (har tyvärr ingen konkret källa för detta), snarare än de 85-15 som jag tycker verkar vara fallet för veterinärprogrammet.
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Finns det någon som helst statistik över...

Inlägg av Letizia »

Nils skrev: Det beror väldigt mycket på
1) hur många av dem med 20,00 som även uppfyller behörighetskraven utan komplettering
2) hur många av dem med 20,00 från tidigare år som råkar skrapa ihop 2,5 meritpoäng
3) ifall fler platser tillkommer för läkarprogrammet
4) hur många som försöker komma in just då av rädsla för att inte kunna komma in "lätt" senare, när allt fler nya årskullar av 22,5:or kommer ut från gymnasiet

Jag tror att det kan gå under 22,5 vid någon enstaka ort i Sverige (Linköping?) och det lär definitivt inte krävas 22,5 för att kvalificera sig till betygsbaserad PIL-kallelse vid Karolinska.

(För övrigt misstänker jag just nu att HP-kraven i de kompletterade betygskvoterna kommer att bli ungefär desamma som i de motsvarande rena HP-kvoterna.)
Ja okej. När du säger tror under 22,5...Tänker du typ 22,45 då eller kanske ned mot 22,0? Gud vad tjatig jag låter :o
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Finns det någon som helst statistik över...

Inlägg av Nils »

Letizia skrev:Ja okej. När du säger tror under 22,5...Tänker du typ 22,45 då eller kanske ned mot 22,0? Gud vad tjatig jag låter :o
Jag tänker bara "lägre än 22,5". :P
Jag skulle dock inte räkna med att det går långt under 22,5 (ifall det skulle hända att den går under 22,5 till att börja med).
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Finns det någon som helst statistik över...

Inlägg av Letizia »

Nils skrev:Jag tänker bara "lägre än 22,5". :P
Jag skulle dock inte räkna med att det går långt under 22,5 (ifall det skulle hända att den går under 22,5 till att börja med).
¨
Ok. Tack Nils, du är snäll som svarar på frågor :)
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Finns det någon som helst statistik över...

Inlägg av waterflash »

En annan sak somm borde spela roll är den kommande betygsskalan A-E, borde vara svårare att uppnå A än MVG det står iaf på regeringens hemsida.

A= 20,00 b = 17,5 och C= 15,00

Många som idag får MVG kommer nog få B i framtiden, alla mina MVG var inte dem starkaste i alla ämnen tillexempel...
Skriv svar