Komplettera meritpoäng? I Stockholm?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
bollen
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 okt 2014, 18:47

Komplettera meritpoäng? I Stockholm?

Inlägg av bollen »

Hej! Jag skulle också behöva komplettera med meritpoäng för att öka min chanser för att komma in VT eller HT-15, specifikt 1,0 meritpoäng. Tänkte ta EngelskaC/7 eller matte E/5 och skulle vilja ta områdeskursen etik och livsfrågor, men kan även tänka mig i omvårdnad och djursjukvård.
Vore så himla tacksam om någon visste var områdeskurserna ges alt prövning hålls om man är skriven i Stockholm?
Och vilken kvot/vilka kvoter hamnar jag i om jag kompletterar 1,0 meritpoäng? (jag har slutgiltigt gymnasiebetyg från 2007 med 20,0 och 1,5 meritpoäng och inga kompletteringar i efterhand)
bollen
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 okt 2014, 18:47

Meritpoäng

Inlägg av bollen »

Hej! Jag har slutgiltigt gymnasiebetyg från 2007 med 20,0 och 1,5 meritpoäng och inga kompletteringar i efterhand och vill komplettera med 1,0 meritpoäng för att öka min chanser för att komma in VT eller HT-15. Tänkte ta EngelskaC/7 eller matte E/5 och skulle vilja ta områdeskursen etik och livsfrågor, men kan även tänka mig i omvårdnad och djursjukvård.
Vore så himla tacksam om någon visste var områdeskurserna ges alt prövning hålls om man är skriven i Stockholm?
Och vilken kvot/vilka kvoter hamnar jag i om jag kompletterar 1,0 meritpoäng?
bollen
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 okt 2014, 18:47

Var prövas områdeskurs och vilken antagningskvot

Inlägg av bollen »

Hej!

Jag har slutgiltigt gymnasiebetyg från år 2007 och gick ut med 20,0 och 1,5 meritpoäng och inga kompletteringar i efterhand. Nu vill jag komplettera med 1,0 meritpoäng för att öka min chanser för att komma in VT eller HT-15. Tänkte ta EngelskaC/7 eller matte E/5 för 0,5p och sedan ta områdeskursen etik och livsfrågor, men kan även tänka mig i omvårdnad och djursjukvård för att få 0,5p till.
Vore så himla tacksam om någon visste var områdeskurserna ges alternativt prövning hålls om man är skriven i Stockholm?
Och vilken antagningskvot/vilka kvoter hamnar jag i om jag kompletterar med dessa 1,0 meritpoäng och hur påverkas min chanser för att komma in?

Enormt tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: BII inte logiskt

Inlägg av Nils »

Du kan konkurrera i flera betygskvoter samtidigt. Du kan alltså ha 21,5 i BI-kvoten och 22,5 i BII-kvoten på samma gång.
visitor

Re: Komplettera meritpoäng? I Stockholm?

Inlägg av visitor »

Enligt lag har du rätt att skriva prövning i vilken kommun du vill. Har skrivit där men bytte sedan till en kommun som erbjöd prövning varje vecka. Dock har de slutat med det då företaget som erbjöd tjänsten inte längre kan erbjuda godkända lärare för gamla gymnasiekurser, men det finns säkert andra kommuner som kan. Ring runt och kolla möjligheter så behöver du inte vara låst till Åsös datum. Åsö är även väldigt nitiska när det gäller vissa ämnen.
bollen
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 okt 2014, 18:47

Komplettera meritpoäng? I Stockholm?

Inlägg av bollen »

Tack för era svar! vet ni om det spelar roll om jag kompletter med nya eller gamla kurserna, dvs matematik e eller 5 resp engelska c eller 7, för att det ska räknas som meritpoäng för mig som läst till matte d och Eng b? Om inte, Finns andra för/nackdelar beroende på om man kompletterar en gamla eller nya systemet?
Koi

Komplettera meritpoäng? I Stockholm?

Inlägg av Koi »

Områdeskurser måste vara enligt det gamla systemet. De andra kurserna kan vara både från det gamla och nya systemet.
Skriv svar