Naturvetenskapligt basår och behörighet

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
betweenthelines
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 mar 2009, 09:41

Naturvetenskapligt basår och behörighet

Inlägg av betweenthelines »

Hej. Jag har en snabb fråga: gäller behörigheten som man erhåller från naturvetenskapligt basår i högskolan, dvs. Bi B, Ke B, Fy B och Ma E, för alla sex lärosäten i Sverige som erbjuder läkarprogrammet? Jag tänker i första hand på ifall detta gäller för Göteborgs universitets naturvetenskapliga basår. Jag har ett vagt minne av att jag har fått höra att behörigheter som basår ger inte är allomfattande, eftersom basåren kan skilja sig från lärosäte till lärosäte, och sålunda är basåret för högskolan i fråga riktad till vidare studier just hos samma högskola. Men å andra sidan bör ju fysik var fysik och kemi vara kemi osv. överallt, eller hur?

Jag ber om ursäkt ifall samma fråga har ställts och besvarats tidigare.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Naturvetenskapligt basår och behörighet

Inlägg av Nils »

Såvitt jag vet avgörs behörighet m.m. hos VHS och de sköter antagningen till hela landet.

Jag har inte sett någonting konkret om att högskole-basårs behörighetsuppfyllande skulle vara begränsade till ett specifikt lärosäte (däremot kan det förstås hända att den faktiska kunskapen som förmedlas inom de specifika basåren betonar lite olika saker vid olika lärosäten).
Skriv svar