Få full Meritpoäng!

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
empa910
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 maj 2013, 16:18

Få full Meritpoäng!

Inlägg av empa910 »

Hej!

Jag försöker med all kraft ta mig in på läkarprogrammet. Jag har nu endast fyra betyg kvar att läsa upp, men saknar 0.25 i meritpoäng för att få just maximala 2.5!
Jag tänkte söka Tyska steg 4 på komvux till hösten. Ger det meritpoäng?? Vill endast vara på den säkra sidan, tycker det är så rörigt det här med meritpoäng.
Sen har jag även en annan fråga angående mina betyg.

För nuvarande har jag 2600 poäng med Engelska C som utökad kurs, jag tänkte läsa upp Engelska C till MVG i höst om jag inte tar mig in. Finns det möjlighet att ta in den kursen i mitt sammanlagda meritvärde igen. Och byta ut den mot 2 st 50 poängskurser(Matematik Diskret och Speak English) som jag lägger utanför mitt sammanlagda betygsvärde?

Har svårt att hitta både Speak English och Matematik diskret på komvux sidor så jag tar Engelska C istället och läser upp.

Hoppas du kan ge mig ett bra svar!
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Få full Meritpoäng!

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Om Engleska C finns redan i slutbetyget, då kan du inte ersätta den men en annan kurs. Du måste höja upp den för att få full poäng.
När det gäller tyska steg 4, då får du 0,5 som meritpoäng d.v.s. du kan få meritpoäng från tyska steg 4 eftersom det räknas som en av moderna språk.
Källa:
http://www.tremedia.se/index.php?option ... =1:nyheter
Lycka till :)
Mustafa Al-Attar
empa910
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 maj 2013, 16:18

Re: Få full Meritpoäng!

Inlägg av empa910 »

Tack då vet ja med Meritpoängen!

Grejen är att Engelska C finns som utökad 100 poäng, på grund av att ja hade godkänt i det. Nu vill jag baka in den kursen, efter jag läst upp den till MVG i mina 2500 poäng och lägga två 50 poängskurser utanför som 100 poängs utökat! Då kommer ja till slut förhoppningsvis få 2500 poäng MVG och två 50 poängs kurser utökat medVG i som inte räknas med i meritvärdet! Går det??

Dessutom du som verkar vara en god tippare! Vad tror om mina chanser att komma in i höst i Örebro eller Umeå med 1.7 på hp??

Tack för svaren!
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Få full Meritpoäng!

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Kurser som inte är med i slutbetyget och inte är behöriget sänker inte ditt snitt.
Med andra ord kurser som finns utanför slutbetyget sänker inte ditt snitt så länge de är inte behörighets kurser.
Kurser som finns utanför slutbetyget och inte är behöriget räknas med edanst om de ökar ditt snitt! men lägg märke till att inte alla kurser ger meritpoäng även om du lägger de som utökade kurser.

När det gäller dina chanser, så jag tycker att du 50% chans att komma in om du söker med endast HP, men om du däremot söker med 22,5 och 1,7hp då är det nästan garenterad plats :)
Mustafa Al-Attar
Skriv svar