Speedat basår?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Adelas
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 maj 2013, 15:52

Speedat basår?

Inlägg av Adelas »

Hej på er!
Är ny här med förhoppningsvis har jag kommit rätt för mina funderingar.
Jag är född 94, går Omvårdnadsprogrammet och tar studenten med 19.07+full merit (22.67 om jag räknat rätt). Med tanke på att jag gick omvårdnad har jag inte behörigheten för Läkare men har nu till hösten sökt ett basår. Med tanke på att jag hamnar i B2 så kommer jag samtidigt läsa upp mina 4 VG:n (egentligen inte så svåra ämnen: eng B, Sam A, Idrott A och Matte C)
Jag insåg efter att jag läst matte C att det var onödigt då jag kommer läsa det på basåret (får jag behörighet och sänker inte mitt snitt som jag nu gjort, men gjort är gjort och får utnyttja basårslektionerna som en repetering inför prövningen).
NU till min fråga: GÅR DET att plugga ett naturbasår på en termin? Låt oss säga att jag klarar det, går det? Med tanke på att jag annars kommer bli färdig VT14 och söker HT14 så tror jag inte jag kommer in trots 22,5 (maxat överallt och Hp är något jag inte fått särskilt bra på). Därför kommer jag annars söka VT15 och så som statistiken ser ut nu finns det god chans att komma in. Men på allt detta förlorar jag 1,5 år! Vill egentligen påbörja läkarstudierna så fort som möjligt, därför kanske speeda upp basåret? Känns löjligt långsamt jämfört med alla kurser av läste utöver mitt program på gymnasiet. Kan även tillägga att jag läst MAtte D men hoppade av då jag insåg precis som i Ma C att ta det på basåret.

Hoppas ni orkade läsa och kan svara på min fråga.

Mvh Orolig Adela
Adela

Re: Speedat basår?

Inlägg av Adela »

Någon??? Menar självklart 21.67 och inte 22.67..
William

Re: Speedat basår?

Inlägg av William »

Om det inte är möjligt, borde du tekniskt sett kunna läsa kurserna du behöver för behörighet på komvux och därav välja din studiefart själv. Är inte speciellt insatt i frågan men borde vara möjligt baserat på vad jag läst. Hoppas det löser sig!

Ps. vart vill du plugga?
Juli

Re: Speedat basår?

Inlägg av Juli »

De går absolut!:) Jag läste et på KOMVUX och var tvungen att ha A i allt och blev klar på tre månader. Det cvar dok galet stressigt:) För övrigt läste jag också Omvårdnad på gymnasiet!
Adela

Re: Speedat basår?

Inlägg av Adela »

Grymt Juli! Antar att man inte får något socialt liv men who cares :p men måste man inte vara 20 för att plugga på KOMVUX eller gäller det bara om du fått IG i något ämne? Prövning från ex. VG -> MVG är 18 år vet jag, men hur kommer det till att läsa kurser man inte läst i sin kursplan?

William: Jag hade tänkt söka i Linköping, de har bra samarbete med Jönköping när det kommer till praktiker osv. (Bor i Jönköping, är nog lite hemligt hemmakär) Bra universitet vad jag hört, PBL lockar mig och självklart att det är lite lättare att komma in där.. :)
Gäst

Re: Speedat basår?

Inlägg av Gäst »

Om du väljer att läsa in behörigheten på komvux med målet att påbörja Läkarprogrammet VT14 så har jag tolkat det som att du måste ha betygen registrerade den 2 december. I så fall bör du anstränga sig för att vara klar i mitten av november för att försäkra dig om att registrering av betygen hinner genomföras.

https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anma ... eringsdag/

Någon som vet mer om detta?
Termin 3

Re: Speedat basår?

Inlägg av Termin 3 »

Ja, du kan söka basårsämnen på distans på Örebro universitet, med fysiska träffar endast för laborationer och tentor på distans på helgerna - om de inte ändrat systemet sedan jag läste basåret där. Man får bara godkänt på universitets basårsämnen dock. Att läsa in tunga gymnasieämnen som Matte D, Fysik AB och Kemi AB kräver dock att man sitter hemma och läser på en del. Det är bra om man har någon man kan fråga, för kruxet med distansstudier är att man inte har en lärare lätt tillgänglig. Tentorna gjorde man via datorn hemma, de är i små portioner, många tentor på varje kurs och de görs på tid. Man kunde tenta varannan helg då på de tentor man hade tillgång till inom sina ämnen. Om du ligger i redan från början och inte missar dina laborationstillfällen så kan det teoretiskt sett gå. Men du måste som tidigare nämnts komma ihåg att du slåss mot det datum då poängen ska vara inrapporterade. Universitetet kommer också att ta lite tid på sig, så det blir ett ännu tidigare datum än det som står på Antagning. Kort sagt du kommer nog att få slita en del och kanske borde du kontakta Örebro universitet på telefon för att se om du kan få börja tidigare beroende på hur hårt de håller på intag via Antagning.se. Förut var det lokala kurser. Det handlar alltså om att få tillgång till en lärplattform och bli inregistrerad, inte om traditionell undervisning. Det blir hur som helst en sen ansökan för dig, så det kan vara bra att ringa upp i så fall.
Detta är vad jag vet om att läsa in basåret där, och de kan ha ändrat systemet. Jag läste basåret 2010 på två terminer. Lycka till.
Rasmus

Re: Speedat basår?

Inlägg av Rasmus »

Hej!
Är det någon som vet hur det fungerar med de vanliga basåren på universiteten? Jag har sökt basåret nu till hösten vid Stockholms Universitet och vill börja plugga till läkare så fort som möjligt men tänkt att det inte kommer gå att börja till VT14 eftersom basåret går just över ett år. Det löjliga är att jag redan har läst matte D på gymnasiet samt tagit prövning på Komvux i kemi A och fysik A under våren så behöver ju inte läsa dessa avsnitt av basåret vilket innebär att rent studiemässigt finns det goda möjligheter att hinna med att läsa basåret på ett halvår. Men är det någon som vet om det tillåts att göras så på de ställen (helst om någon har information kring Stockholms Universitet) där basåret erbjuds i dess vanliga upplägg? Jag vill läsa basåret på universitet eftersom jag inte är helt säker på om jag kan klara högsta betyg i Fysik B vid prövning på Komvux. Tacksam för om någon har information kring detta.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4718
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Speedat basår?

Inlägg av Nils »

Du kan prata med studievägledaren eller kursansvarige, det kan eventuellt gå att ordna en speciallösning.

Tänk dock på att dina betyg måste vara inne före sista kompletteringsdatumet för vårterminsantagningen, så du skulle i sådana fall ha mindre än en termin på dig att bli färdig med basåret för att hinna med att ansöka inför våren...
Rasmus

Re: Speedat basår?

Inlägg av Rasmus »

Tack så mycket för svar Nils! Jag ska absolut höra mig för! Vore fantastiskt om det skulle gå men vågar inte hoppas på någonting. Ja det skulle bli lite tight men eftersom jag ändå redan har läst stora delar av basåret så känns det fullt möjligt. :-)
Skriv svar