Gymnasiebetyg+basår+omvårdnadsprogram

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
fiaia
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 mar 2013, 21:16

Gymnasiebetyg+basår+omvårdnadsprogram

Inlägg av fiaia »

Gick Djurvård på gymnasiet, fick ett snitt på 15,9 eller liknande. Läste direkt basåret efter det.
Direkt efter det läste jag omvårdnadsprogrammet 1500 poäng, med VG och G som betyg, då jag inte alls satsade, utan jobbade heltid samtidigt och gjorde det bara för att ha en utbildning.

Nu vill jag läsa till läkare, och studievägledaren säger att bara mina bästa betyg räknas med till snittet, och om jag genom gymnasiet har IG i matte C (vi fick sluta pga lärarbrist), och sen läst matte c på basåret, så "byts"/kompletteras det IG mot en annan 100p kurs med bättre betyg.

Det här skulle ge mig ett snitt på 17,5, och jag vart glad att man kunde räkna ihop 50 poängs kurser som jag bara fått G ovh VG i, och istället pröva upp t.ex Sjukvård 200p från omsorgsprogrammet.
Hade t.ex VG i kursen HUNDAR 50p, och den är otroligt svår att försöka läsa upp nu i efterhand, speciellt på komvux, hehe..

Men nu när jag läser runt så verkar det inte alls vara så?
HJÄLP, jag deppar ju ihop om man måste läsa om alla kurser igen, för det finns ju inte ens tillgång till det?
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Re: Gymnasiebetyg+basår+omvårdnadsprogram

Inlägg av Crayon »

Jag ska inte låtsas som att jag kan reglerna kring detta, men i väntan på bättre svar kan jag berätta att min flickvän är i en liknande situation med kurser som antagligen inte går att läsa upp (djurvård även där). Den enda lösningen hon ser är högskoleprovet, och då har hon ändå bättre snitt på betygen. Får du bra resultat där så kommer det spara dig en massa slit.
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Gymnasiebetyg+basår+omvårdnadsprogram

Inlägg av Spock »

Om inte kursen finns i din hemkommun på Komvux, så kan du alltid hitta en annan skola där du kan göra en prövning i kursen, eller eventuellt läsa kursen på nytt. Och jag tror att reglerna säger att om inte kursen finns i den kommunala vuxenutbildningens utbud så kan du göra en prövning i kursen på ett gymnasium istället. Kolla med din SYO. Alt. SYO på din gamla gymnasieskola då.
fiaia
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 mar 2013, 21:16

Re: Gymnasiebetyg+basår+omvårdnadsprogram

Inlägg av fiaia »

Ja högskoleprovet verkar ju absolut vara den enda vettiga vägen för det här, så man slipper läsa upp så många ämnen, men ändå känner jag att jag måste göra "nånting", så jag får väl börja med att pröva upp några ämnen per år, samtidigt som jag jobbar som uska.
Jag verkar ligga på 1,4-1,6 på hp, och med det verkar man ju i alla fall komma in på PIL intervju..

Hur är det, eftersom det bara är KI och Umeå som har intervju (vad jag har sett). Kan man gå ett år på t.ex KI sen få byta till Örebro? Bor nära Örebro så det skulle verkligen vara drömmen att plugga "hemma", men kommer inte få 1,8-1,9 på hp, inte denna vända iaf..
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Re: Gymnasiebetyg+basår+omvårdnadsprogram

Inlägg av Crayon »

Det går normalt sett att byta lärosäte, men det är risk för att du får läsa om en termin eller så. Hur möjligheten ser ut för Örebro vet jag inte, men studievägledningen där vet rimligen. Just det universitetet har väl för övrigt lägst intagningspoäng (såg i nån annan tråd att de tog in reserver med 1,65 för VT13), så är du anmäld på hp-provet nu i vår så finns alltid chansen. Tror inte du behöver så mycket som 1,8 även om det brukar vara lite högre tryck på hösten.

Edit: Dock är det nog så att du fortfarande måste söka in till läkarutbildningen som vanligt om du vill byta (och behöver därmed fortfarande ett bra resultat på hp eller annat att söka med), men att du sen får tillgodoräkna dig kurser du redan gått. Jag är ingen expert på detta dock, nån annan får rätta mig om jag har fel.
fiaia
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 mar 2013, 21:16

Re: Gymnasiebetyg+basår+omvårdnadsprogram

Inlägg av fiaia »

Kanske är det inte helt omöjligt att komma in på Örebro då. Det är bara andra gången jag ska skriva nu, och inför det första provet gjorde jag ingenting för att förbereda mig, men nu när jag har gjort proven hemma, så har jag hamnat kring de resultaten, så jag hoppas att det ska gå bra på hp nu den 6:e.
Jag har kemi B och Ma D kvar från basåret som jag aldrig klarade sluttentorna på, som jag skulle läst nu på våren på komvux, men så var det för få sökande till Matten, så den startade aldrig. Snacka sur jag är för det! Via hermods är ingen idé för mig och matten, har provat distans förut, efter halva boken börjar det köra ihop sig..
fiaia
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 mar 2013, 21:16

Re: Gymnasiebetyg+basår+omvårdnadsprogram

Inlägg av fiaia »

Angående att läsa upp massa betyg då,, Meritpoäng kan jag inte räkna med från omvårdnadsprogrammet? "Endast från slutbetyg" - Innebär det endast slutbetyg från gymnasiet, inte ett program som jag läst i efterhand?
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Gymnasiebetyg+basår+omvårdnadsprogram

Inlägg av Spock »

Om man har ett slutbetyg så kan man självklart tillgodoräkna sig alla kurser som kan ge meritpoäng. Omvårdnadsprogrammets ger ju massa bra meritkurser ( områdesbehörigheter).
Skriv svar