Vilka betyg skickar man?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
theknifeee

Vilka betyg skickar man?

Inlägg av theknifeee »

Jag är säker på att den här frågan har diskuterats innan och jag ber om ursäkt om jag nu postar en helt ny, värdelös tråd :ledsen:

Vi säger att jag läser 2700 poäng i gymnasiet (vilket jag gör). Jag har MVG i alla ämnen förutom ett VG i Kemi A (stupid stupid stupid, jag vet). Tekniskt sett räknas Kemi B som särskild behörighet och inte Kemi A. Då jag har läst över 2500 poäng, "måste" jag skicka mitt Ke A betyg som förstörde mitt underbara 22,50 i medelvärde (en gång i tiden!) ? Kan jag alltså "skicka" (eller vad det nu heter) betyg i något annat ämne? Tack i förhand! :glad:
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Vilka betyg skickar man?

Inlägg av Nyberg89 »

Eftersom Kemi A är ett karaktärsämne på natur kan du inte välja bort det när du ska ta ut ditt slutbetyg. Kursen är en kurs som visar karaktären på programmet, därför finns regelverket. Jag ville göra samma när jag slutade och har därmed ett lägre betyg i slutbetyget än samlade betygsdokumentet.
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Vilka betyg skickar man?

Inlägg av Spock »

Hade du däremot läst och tagit ut ett slutbetyg (ej gymnasieexamen) på KomVux så finns det inga krav att Kemi A måste ingå i slutbetyget. Det hade räckt med kemi b för att erhålla kemibehörighet. Men kan du inte göra en prövning i kursen? Det måste väl vara möjligt att göra även på gymnasiet?
theknifeee

Re: Vilka betyg skickar man?

Inlägg av theknifeee »

Jag läser på distans (hermods) så det är lite problematiskt. Vi har bara en enda muntlig examination :ledsen:
Skriv svar