Fysik B på hermods

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: fysik B på hermods

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Sara88 skrev:Tack så mycket för informationen Nabster! Jag ska definitivt kolla upp det innan jag köper kursen.
Men du säger att fysik b motsvarar fysik 2 men hur blir det poängmässigt?
Fysik 2 är ju bara 100 p och gamla fysik b är 150.
Du har rätt att Fysik 2 är bara 100 p och gamla fysik b är 150, men det som Jag menar är att de kollar upp bara om du har Fysik B eller Fysik 2,de bryr sig inte om poäng vilket innebär att du behöver inte oroa dig om detta :glad:
Fysik 1b2 har ingen betydelse när det gäller behörighet.
Hoppas att du har förstått vad jag menar :glad:
Mustafa Al-Attar
Sara88
Inlägg: 24
Blev medlem: 07 aug 2012, 00:43

Re: fysik B på hermods

Inlägg av Sara88 »

Tack för råden Holm! Jag har kontaktat flera studievägledare och hoppas på svar imorgon bitti så jag kan påbörja kursen.

Tack Nabster. Jag förstår vad du menar! Hoppas Hermods går med på att jag bara läser fysik 2 och detta då kan ersättas av fysik B utan några problem.
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: fysik B på hermods

Inlägg av Spock »

Mitt råd är att du tar dig en funderare om det verkligen är värt att köpa kursen på hermods.se, istället för att göra en prövning. Jämför 4000kr med en prövning för 500kr. Och några garantier att du uppnår ditt betyg finns ju inte, och då står man där 4000kr fattigare. Mina erfarenheter av prövningar har varit mycket goda. Nu bor jag i en mindre kommun och jag kan föreställa mig att det är annorlunda i de större kommunerna. När jag gjorde prövningar så var det nästan som om jag gick kursen på distans; Kontakt med läraren via mejl, kunde komma överens om när jag skulle göra proven. Allting beror på hur det funkar i din kommun. Men detta var mina 2 cents. Lycka till!
Gäst

Re: fysik B på hermods

Inlägg av Gäst »

Jag har läst ett antal kurser via Hermods och som vissa tidigare påpekat - hur lätt det är att få mvg i en kurs hänger helt och hållet på läraren. Värt att påpeka är att den muntliga examinationen väger tungt.

Jag kan rekommendera att ha en betygsdialog med läraren omgående så att han/hon från början är medveten om vart du siktar, speciellt viktigt eftersom det nu är fler betygssteg och du kommer få betyg enligt den nya skalan (och eftersom du har ont om tid).

Lycka till!
Sara88
Inlägg: 24
Blev medlem: 07 aug 2012, 00:43

Re: fysik B på hermods

Inlägg av Sara88 »

tack för alla tips och råd !
Spock: Jag har tyvärr gjort ett flertal prövningar, särskilt i fysiken men desvärre har lärarna varit helt omöjliga att samarbeta med.
De är inte överhuvudtaget villiga att ge det lilla extra, så jag hoppas stort på Hermods, jag är dock orolig över den nya betygsskalan.
Jag kan tänka mig att det är nog svårare att få ett A än ett MVG.

Vad tycker ni om den nya betygsskalan?
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: fysik B på hermods

Inlägg av Spock »

Ok, då låter Hermods som ett bra alternativ. Jag har också läst på Hermods distans, både egna köpta kurser och via min dåvarande hemkommun och jag har absolut inget negativt att säga om dem (förutom priset). Det känns som om de behöver lite konkurrens. Men precis som min föregående talare påpekar så är det viktigt att du direkt klargör vilket betyg du siktar på för din lärare. Ditt mål kan vara bra att påminna läraren om innan själva betygsdialogen, i slutet av kursen. Men jag kan nog hålla med dig om att Hermods är ganska snälla med betygen (generellt), jämfört med andra utbildningssamordnare. Lycka till!!
Skriv svar