Hur kommer en utländsk till läkarprogrammet?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Hur kommer en utländsk till läkarprogrammet?

Inlägg av Solen08 »

maring skrev:Tack Solen för altl hjälp!
Jag har lärt mig så mycket från länkarna.
Men jag förstår inte så bra om kompletteringen;
Om jag får 14 poäng t.ex. från validering av mitt hemlands gymnasium betyg kan jag studera på komvux för att få de 6 poäng som jag saknar för att få 20/20? Jag hade läst att man inte kan få mer än 2,5 i komplettering/meritpoäng.
Kan du förklara lite om det här?
Tack igen.
Man kan inte få mer än 2,5 i meritpoängskompensation (MK). Dock är det inte samma sak som meritvärde.
Har man svenska slutbetyg kan man få högst 20,0 som meritvärde, dvs. MVG i alla ämnen (20 motsvarar MVG, 15 VG, 10 G) + max 2,5 poäng för speciella kurser i matte, engelska, moderna språk.
De som gick gymnasieutbildning utomlands hade ingen aning om dessa 2,5 extrapoängs existens och inte kunde påverka valet av kurser som ger dessa poäng. För att kompensera för dessa skillnader och för att kunna ha utländska betyg i samma grupp med svenska gjorde de en tabell. Där ser du att om du har preliminärt meritvärde 14.00 - 14.99 får du 1,25 i Mk (meritpoängskompensation). För att få 2,5 måste ditt slutbetyg ligga 19.00-20.00. Dessa extrapoäng (Mk) får du automatiskt.

Det jag pratat om i mina tidigare inlägg är konkurrenskomplettering, dvs. läsa/tenta av kurser på Komvux i avsikt att höja ditt ursprungliga meritvärde. Ditt nya snitt räknas då med hjälp av en formel. Och i det fallet, ja, du kan få ihop de resterande poäng för att få 22,5.
Saken är att om man inte har bra betyg från början krävs det väldigt många ämnen för att kunna komma upp i 22,5.
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Hur kommer en utländsk till läkarprogrammet?

Inlägg av Solen08 »

maring, du har ett PM
maring
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:56

Re: Hur kommer en utländsk till läkarprogrammet?

Inlägg av maring »

Solen08 skrev: Man kan inte få mer än 2,5 i meritpoängskompensation (MK). Dock är det inte samma sak som meritvärde.
Har man svenska slutbetyg kan man få högst 20,0 som meritvärde, dvs. MVG i alla ämnen (20 motsvarar MVG, 15 VG, 10 G) + max 2,5 poäng för speciella kurser i matte, engelska, moderna språk.
De som gick gymnasieutbildning utomlands hade ingen aning om dessa 2,5 extrapoängs existens och inte kunde påverka valet av kurser som ger dessa poäng. För att kompensera för dessa skillnader och för att kunna ha utländska betyg i samma grupp med svenska gjorde de en tabell. Där ser du att om du har preliminärt meritvärde 14.00 - 14.99 får du 1,25 i Mk (meritpoängskompensation). För att få 2,5 måste ditt slutbetyg ligga 19.00-20.00. Dessa extrapoäng (Mk) får du automatiskt.

Det jag pratat om i mina tidigare inlägg är konkurrenskomplettering, dvs. läsa/tenta av kurser på Komvux i avsikt att höja ditt ursprungliga meritvärde. Ditt nya snitt räknas då med hjälp av en formel. Och i det fallet, ja, du kan få ihop de resterande poäng för att få 22,5.
Saken är att om man inte har bra betyg från början krävs det väldigt många ämnen för att kunna komma upp i 22,5.

Tack nu föstår jag.
maring
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:56

Re: Hur kommer en utländsk till läkarprogrammet?

Inlägg av maring »

Solen08 skrev:maring, du har ett PM
Ja tack. vad snäll du är!
jag har svarat.
maring
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:56

Re: Hur kommer en utländsk till läkarprogrammet?

Inlägg av maring »

Hej till er alla!

Nu är jag tillbaka igen!
Jag har fått validering från VHS och det ser inte så bra ut.
De säger att jag måste läsa Svenska som andra språk A och B (Nu tror jag att det blir Svenska som andra språk 1,2 och 3), och Engelska för att få Grundläggande behörighet. Sedan har dem inte validerat min Biologi, Kemi eller Fysik. Jag har bara fått Naturkunskap B och Matematik B.
Som tur hade jag redan börjat att läsa på Komvux, jag har nu läst Svenska som andra språk 1, Biologi 1, Fysik 1, Kemi 1,Franska steg 1,2,3,och4; och Matematik 3c,
och jag ska fortsätta nästa termin.

Jag har också fått 2 som "genomsnitt" där högsta är 4 (enligt validering av min utländska utbildning). Jag förstår inte riktigt vad det betyder men jag förstår att det är inte bra.

Jag har också gjört HP men min Svenska var en nackdel för mig, jag fick bara 1,15.

Nu det jag undrar är om jag kan läsa andra kurser för att höga det här 2 upp till 4.
Hur ska jag veta att mitt utländska betyg håller på att öka när jag fortsätter att läsa? Måste jag ta kontakt med VHS igen? eller måste jag pråta med studievägledare i min Komvux?
Också, tips på enkla kurser som jag kan läsa för att höga betyget kan hjälpa mig.

Tack igen för all hjälp.

Maring.
Senast redigerad av maring den 06 aug 2013, 20:23, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hur kommer en utländsk till läkarprogrammet?

Inlägg av Nils »

maring
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:56

Re: Hur kommer en utländsk till läkarprogrammet?

Inlägg av maring »

Tack Nils;

Det här sidan hade jag redan sett, men jag bara undrar VEM jag ska prata med efter kompletteringen för att räkna mina betyg. Ska jag ringa VHS eller kan jag få hjälp i min Kommun? eller ska jag ringa Universitet?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hur kommer en utländsk till läkarprogrammet?

Inlägg av Nils »

Betygen ska in till VHS (eller vad de nu kommer att heta efter sammanslagningen av myndigheter vid nyår). Jag har för mig att betygen normalt skickas in automatiskt från kommunen - det är annars dem som du ska prata med gällande inskickningen, om jag minns rätt.
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Hur kommer en utländsk till läkarprogrammet?

Inlägg av Solen08 »

Maring, du kan försöka överklaga beslutet om du inte håller med behörighetsbedömningen (Ma B, Naturkunskap B trots 3 års medicinstudier på högskolenivå). Det ska vara skriftligt.

Vad gäller Komvuxkurser som kan höja ditt betyg kan du läsa på: https://www.antagning.se/Global/Faktabl ... 012_09.pdf
Här finns formel för omräkning av ditt betyg inkl. alla de nya kurser du läst i Sverige:
https://www.antagning.se/sv/Det-har-gal ... lettering/

Tänk på att t.ex. gamla Ma A inte höjer ditt betyg eftersom du fått behörighet i Ma B. "Det som krävs är att den kurs du läst på komvux i Sverige är på samma eller högre nivå än vad du läst i din gymnasieutbildning. Om matematiken från din gymnasieutbildning exempelvis motsvarar Matematik C, kan du få räkna med betyg från komvux i Matematik C, Matematik D och Matematik E."

Komvux brukar inte skicka in några betyg till VHS utan man måste se till att själv komplettera sin ansökan i tid (skicka in kopior på de kurser man läst). Det är du som tar kontakt med Komvux och begär samlat betygsdokument. Du behöver inte begära omräkning hos VHS efter dina ev. nya kompletteringar. Omräkningen av ditt medelvärde (betyg från hemlandet + betyg i Sverige) görs automatiskt varje termin du söker utbildningen via antagning.se (dock måste du uppfylla behörighetskravet för utbildningen först innan de börjar räkna om dina betyg).
Senast redigerad av Solen08 den 22 dec 2012, 19:11, redigerad totalt 3 gång.
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Hur kommer en utländsk till läkarprogrammet?

Inlägg av Solen08 »

Tips på enkla kurser: Modersmål 1 o 2 (gamla A o B), Hälsopedagogik, Etik och människans livsvillkor. Medicin 1 och andra kurser ur omvårdnadsprogrammet borde inte heller vara svårt, speciellt om man läst medicin på universitetet innan.

Tänk på att du kan ta ut svenskt slutbetyg från Komvux när du samlar in tillräckligt med poäng. Och då räknas endast svenska betyg...Så länge du lämnar in "samlat betygsdokument" räknar dina betyg från hemlandet + svenska betyg.
Skriv svar